eSM-Liigan maksettu markkinointi: twitter markkinoinnin vaikutukset eSM-Liigan näkyvyyteen
Saastamoinen, Aapo (2022)
Saastamoinen, Aapo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822230
Tiivistelmä
Suomen elektronisen urheilun liitolla oli tarve selvittää, miten maksettua markkinointia sosiaalisessa me-diassa voisi käyttää tarkoituksena lisätä eSM-Liigan näkyvyyttä. Tarkemmin maksettua markkinointia käy-tettiin Twitterissä. Tavoitteena oli siis eSM-Liigan näkyvyyden lisääminen maksetulla mainoksella valitussa kanavassa. Tehtävänä oli selvittää, millaisia tuloksia maksettu markkinointi saa aikaan ja mitkä ovat ne tekijät, joita tulee ottaa huomioon maksettua markkinointia tehdessä. Lisäksi selvitettiin, miten orgaani-nen ja maksettu mainonta eroavat toisistaan Twitterissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa käytettiin myös määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistyö oli sopiva menetelmä, sillä tavoitteena oli kehittää Suomen elektronisen urheilun liiton maksettua markkinointia, eli tarve pohjautui liike-elämään. Maksettu markkinointi toteutettiin toimeksi-antajan toimesta Twitterin mainostyökalussa, maksetun markkinoinnin tiedot toteutti pääosin opinnäyte-työn kirjoittaja. Maksetun markkinoinnin tuloksia analysoitiin ja selvitettiin, onnistuiko maksettu markki-nointi, eli saatiinko näkyvyyttä lisättyä. Lisäksi orgaanisen ja maksetun markkinoinnin tuloksia verrattiin toisiinsa.
Maksettu markkinointi Twitterissä antoi onnistuneita tuloksia. Mainos keräsi merkittävän määrän näyttö-kertoja, yli 100 000 ja sitä näytettiin yli 50 000 yksittäiselle ihmiselle. Mainostetulla twiitilla saatiin huomat-tavasti enemmän näyttökertoja kuin orgaanisella sisällöllä. Lisäksi maksetun markkinoinnin jälkeen, myös orgaaniset twiitit tavoittivat ihmisiä sekä toimintoja hieman enemmän kuin ennen maksettua markkinoin-tia. Myös eSM-Liigan seuraajamäärän kasvua seurattiin, tähän maksetulla markkinoinnilla ei ollut kuiten-kaan merkittävää vaikutusta. Todennäköisesti tämä johtui valitusta tavoitteesta, joka ei ollut seuraaja-määrän kasvuun optimaalinen. Haasteena tutkimuksessa todettiin maksetun markkinoinnin seurannan vähäisyys. Tutkimuksen avulla saatiin kuitenkin tärkeää tietoa, miten maksettua markkinointia tulisi jat-kossa toteuttaa, jotta se tuottaisi entistä parempia sekä tehokkaampia tuloksia. Toimeksiantaja on voittoa tavoittelematon organisaatio, joka toi mukanaan haasteita, kuten resurssipulaa. Tästä syystä maksetun markkinoinnin suunnitelmallisuuteen sekä seurantaan on tärkeä kiinnittää huomiota tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa käytettiin myös määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistyö oli sopiva menetelmä, sillä tavoitteena oli kehittää Suomen elektronisen urheilun liiton maksettua markkinointia, eli tarve pohjautui liike-elämään. Maksettu markkinointi toteutettiin toimeksi-antajan toimesta Twitterin mainostyökalussa, maksetun markkinoinnin tiedot toteutti pääosin opinnäyte-työn kirjoittaja. Maksetun markkinoinnin tuloksia analysoitiin ja selvitettiin, onnistuiko maksettu markki-nointi, eli saatiinko näkyvyyttä lisättyä. Lisäksi orgaanisen ja maksetun markkinoinnin tuloksia verrattiin toisiinsa.
Maksettu markkinointi Twitterissä antoi onnistuneita tuloksia. Mainos keräsi merkittävän määrän näyttö-kertoja, yli 100 000 ja sitä näytettiin yli 50 000 yksittäiselle ihmiselle. Mainostetulla twiitilla saatiin huomat-tavasti enemmän näyttökertoja kuin orgaanisella sisällöllä. Lisäksi maksetun markkinoinnin jälkeen, myös orgaaniset twiitit tavoittivat ihmisiä sekä toimintoja hieman enemmän kuin ennen maksettua markkinoin-tia. Myös eSM-Liigan seuraajamäärän kasvua seurattiin, tähän maksetulla markkinoinnilla ei ollut kuiten-kaan merkittävää vaikutusta. Todennäköisesti tämä johtui valitusta tavoitteesta, joka ei ollut seuraaja-määrän kasvuun optimaalinen. Haasteena tutkimuksessa todettiin maksetun markkinoinnin seurannan vähäisyys. Tutkimuksen avulla saatiin kuitenkin tärkeää tietoa, miten maksettua markkinointia tulisi jat-kossa toteuttaa, jotta se tuottaisi entistä parempia sekä tehokkaampia tuloksia. Toimeksiantaja on voittoa tavoittelematon organisaatio, joka toi mukanaan haasteita, kuten resurssipulaa. Tästä syystä maksetun markkinoinnin suunnitelmallisuuteen sekä seurantaan on tärkeä kiinnittää huomiota tulevaisuudessa.