Tiedolla johtaminen parhaan organisaation tavoittelussa
Koskenniemi, Henna (2022)
Koskenniemi, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110421974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110421974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajan keskijohdon tietotarpeita ja tuottaa tietoa keskijohdon esihenkilöiden tueksi, jotta organisaatiota voidaan kehittää tiedon avulla kohti tässä työssä määriteltyä parasta organisaatiota. Tavoitteena oli selvittää organisaation tiedon nykytila, tunnistaa esihenkilöiden tietotarpeita sekä selvittää, miten keskijohto määrittää visionsa mukaisen parhaan organisaation. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa kehittämiskohteita, jotka vievät kohti parasta organisaatiota.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat organisaatiotutkimus, johtaminen ja organisaation menestystekijät. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla kahdeksaa keskijohdon esihenkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että johtaminen sekä esihenkilöiden mahdollistama positiivinen organisaatiokulttuuri rakentavat yhdessä laadukkaiden toimintatapojen kanssa hyvinvoivan organisaation, jonka parhaimmuutta voidaan arvioida organisaation saavuttamien tulosten ja tunteen pohjalta. Arvioinnissa tulisi keskittyä organisaatiossa työskentelevien ihmisten tunteeseen, työhyvinvointiin ja palautteeseen. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että keskijohdon näkökulmasta parhaassa organisaatiossa tieto on keskeisessä asemassa ja sitä tulee käyttää sekä ihmisten että organisaation kehittämiseen.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin kehittämiskohteita, joita toimeksiantajan organisaatio voi hyödyntää kehittäessään organisaatiotaan kohti visiotaan. Kehittämiskohteet keskittyivät johtamisen ja tiedonhallinnan suuntaamiseen. The purpose of the thesis was to identify the information needs of the middle management in the commissioner’s organization and to produce information to support the line managers in developing the organization towards the best organization defined in this thesis. The goal was to map the current state of the information in the organization, to identify the information needs of the line managers, as well as to define what the middle management sees as the best organization to be according to their vision. In addition, the goal was to identify development ideas that lead to the best organization.
The theoretical base of the thesis consisted of organizational research, leadership, and factors of organizational success. The thesis was carried out as qualitative research. The research material was collected by interviewing eight line managers in the middle management and analysed by using material-based content analysis.
As a result of the thesis, it was concluded that leadership and a positive organizational culture made possible by the line managers, together with high-quality operating methods, build a prosperous organization, which can be evaluated through the results achieved by the organization and by the feelings of the people. The evaluation should focus on the feelings, well-being and feedback of the people working in the organization. The main result of the thesis was that from the middle management point of view in the best organization, knowledge is central, and it should be used for the development of both people and the organization.
Based on the research, development targets were identified, which the commissioner’s organization can utilize when developing its organization towards the vision. The development targets focused on directing the leadership and information management.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat organisaatiotutkimus, johtaminen ja organisaation menestystekijät. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla kahdeksaa keskijohdon esihenkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että johtaminen sekä esihenkilöiden mahdollistama positiivinen organisaatiokulttuuri rakentavat yhdessä laadukkaiden toimintatapojen kanssa hyvinvoivan organisaation, jonka parhaimmuutta voidaan arvioida organisaation saavuttamien tulosten ja tunteen pohjalta. Arvioinnissa tulisi keskittyä organisaatiossa työskentelevien ihmisten tunteeseen, työhyvinvointiin ja palautteeseen. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että keskijohdon näkökulmasta parhaassa organisaatiossa tieto on keskeisessä asemassa ja sitä tulee käyttää sekä ihmisten että organisaation kehittämiseen.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin kehittämiskohteita, joita toimeksiantajan organisaatio voi hyödyntää kehittäessään organisaatiotaan kohti visiotaan. Kehittämiskohteet keskittyivät johtamisen ja tiedonhallinnan suuntaamiseen.
The theoretical base of the thesis consisted of organizational research, leadership, and factors of organizational success. The thesis was carried out as qualitative research. The research material was collected by interviewing eight line managers in the middle management and analysed by using material-based content analysis.
As a result of the thesis, it was concluded that leadership and a positive organizational culture made possible by the line managers, together with high-quality operating methods, build a prosperous organization, which can be evaluated through the results achieved by the organization and by the feelings of the people. The evaluation should focus on the feelings, well-being and feedback of the people working in the organization. The main result of the thesis was that from the middle management point of view in the best organization, knowledge is central, and it should be used for the development of both people and the organization.
Based on the research, development targets were identified, which the commissioner’s organization can utilize when developing its organization towards the vision. The development targets focused on directing the leadership and information management.