Markkinointisuunnitelma digitaalisiin markkinointikanaviin : Esimerkkinä Näkömestari Oy
Nikula, Kati (2022)
Nikula, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121814
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella markkinointisuunnitelma, jossa luotiin ideoita kohdeyrityksen logomainontaan sekä tunnettavuuden lisäämiseen. Tavoitteena oli myös tavoittaa enemmän nuorten aikuisten kohderyhmää.
Kohdeyrityksen päämääränä oli saada enemmän sisältöä sekä digitaalisen mainonnan kanaviin, jotka tässä työssä olivat Facebook ja Instagram. Näistä kanaista oli tarkoitus luoda linkitettäviä mainoksia myös yrityksen uudistettaville nettisivuille. Aiemmin nettisivut olivat palvelleet lähinnä nettiajanvarauksen ohjaamisessa.
Sosiaaliseen mediaan tarkoitettujen mainostyyppisten julkaisujen lisäksi suunnitelmassa oli muutamia uusia kampanjoita, joilla yritys osallistuisi hyväntekeväisyyteen. Viime aikojen markkinointia seuratessa monet yritykset näyttivät lähteneen mukaan erilaisiin lahjoituksiin ja muihin hyväntekeväisyyksiin, joissa ei tavoiteltu myyntiä vaan enemmänkin näkyvyyttä. Tällä näkyvyydellä haluttiin myös lisätä positiivista mielikuvaa yrityksestä.
Verkkokauppa on nykyisin hyvin suosittua ja sen suunnittelu lisäksi tähän työstöön olisi ollut aiheellisesti sopiva. Tämä jätettiin kuitenkin sisällöstä pois, sillä kohdeyritys oli kokeillut aiemmin piilolinssien verkkokauppaa, mutta se ei ollut menestyksekästä.
Tämän opinnäytetyön toteutus oli hyvin toiminnallinen, ja se sisälsi ideamateriaalia kuvien muodossa, sosiaalisen median mainontaa ajatellen.
Kohdeyrityksen päämääränä oli saada enemmän sisältöä sekä digitaalisen mainonnan kanaviin, jotka tässä työssä olivat Facebook ja Instagram. Näistä kanaista oli tarkoitus luoda linkitettäviä mainoksia myös yrityksen uudistettaville nettisivuille. Aiemmin nettisivut olivat palvelleet lähinnä nettiajanvarauksen ohjaamisessa.
Sosiaaliseen mediaan tarkoitettujen mainostyyppisten julkaisujen lisäksi suunnitelmassa oli muutamia uusia kampanjoita, joilla yritys osallistuisi hyväntekeväisyyteen. Viime aikojen markkinointia seuratessa monet yritykset näyttivät lähteneen mukaan erilaisiin lahjoituksiin ja muihin hyväntekeväisyyksiin, joissa ei tavoiteltu myyntiä vaan enemmänkin näkyvyyttä. Tällä näkyvyydellä haluttiin myös lisätä positiivista mielikuvaa yrityksestä.
Verkkokauppa on nykyisin hyvin suosittua ja sen suunnittelu lisäksi tähän työstöön olisi ollut aiheellisesti sopiva. Tämä jätettiin kuitenkin sisällöstä pois, sillä kohdeyritys oli kokeillut aiemmin piilolinssien verkkokauppaa, mutta se ei ollut menestyksekästä.
Tämän opinnäytetyön toteutus oli hyvin toiminnallinen, ja se sisälsi ideamateriaalia kuvien muodossa, sosiaalisen median mainontaa ajatellen.