PK-yrityksen strategian kehittäminen - TFW Joensuu Oy
Mönkkönen, Pekka (2022)
Mönkkönen, Pekka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa liikunta-alalla toimivalle PK-yritykselle tietoa siitä, kuinka yrityksen ensimmäistä liiketoimintastrategiaa kannattaisi lähteä luomaan sekä nostaa esiin strategiassa huomioitavat kriittisimmät kohteet. Kohdeyritys toimii vahvasti kilpaillulla liikunta-alalla, mutta heillä ei ole aikaisemmin luotuna varsinaista strategiaa. Työn tarkoituksena on myös auttaa yritystä menestymään tulevaisuudessa entistä paremmin.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehitystyö. Työn tueksi kerättiin teoriatietoa strategiasta, strategiatyöstä, tilinpäätösanalyysistä sekä asiakastyytyväisyydestä. Työssä selvitettiin yrityksen nykytilannetta tilinpäätösanalyysin sekä asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Teoriatiedon pohjalta esiin nostettiin tärkeimmät toimenpiteet strategiatyön käynnistämiseksi sekä nykytilan arviointiin perustuen kriittisimmät kehittämiskohteet.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että yrityksen palvelukonsepti on toimiva ja se koetaan jossain määrin myös ainutlaatuisena. Strategian onnistumisen yksi merkittävimmistä asioista on, että kehittämiskohteita priorisoidaan. Kohdeyrityksen tulee priorisoida kehittämistyönsä ensisijaisesti kannattavuuden kasvattamiseen ja sen myötä omavaraisuuden lisäämiseen. Pitkät asiakkuudet ovat yritykselle arvokkaimpia, joten asiakastyytyväisyyskyselyssä esiin nousseisiin kehittämiskohteisiin tulee kiinnittää huomiota. Strategian toteutukselle täytyy myös löytyä merkittävä määrä aikaa ja kehitty-mistä tulee seurata säännöllisesti.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehitystyö. Työn tueksi kerättiin teoriatietoa strategiasta, strategiatyöstä, tilinpäätösanalyysistä sekä asiakastyytyväisyydestä. Työssä selvitettiin yrityksen nykytilannetta tilinpäätösanalyysin sekä asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Teoriatiedon pohjalta esiin nostettiin tärkeimmät toimenpiteet strategiatyön käynnistämiseksi sekä nykytilan arviointiin perustuen kriittisimmät kehittämiskohteet.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että yrityksen palvelukonsepti on toimiva ja se koetaan jossain määrin myös ainutlaatuisena. Strategian onnistumisen yksi merkittävimmistä asioista on, että kehittämiskohteita priorisoidaan. Kohdeyrityksen tulee priorisoida kehittämistyönsä ensisijaisesti kannattavuuden kasvattamiseen ja sen myötä omavaraisuuden lisäämiseen. Pitkät asiakkuudet ovat yritykselle arvokkaimpia, joten asiakastyytyväisyyskyselyssä esiin nousseisiin kehittämiskohteisiin tulee kiinnittää huomiota. Strategian toteutukselle täytyy myös löytyä merkittävä määrä aikaa ja kehitty-mistä tulee seurata säännöllisesti.