Autenttinen johtaminen ammatillisessa oppilaitoksessa : tulevaisuuden johtamisen työkalu
Holopainen, Maria (2022)
Holopainen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721317
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä avataan autenttisen johtamisen hyötyjä koulumaailmassa sekä selvitetään autenttisuuden tämänhetkistä tilaa toimeksiantajaorganisaatiossa, Tampereen seudun ammattiopistossa Tredussa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös avata keskustelu jatkokehittämisestä. Autenttinen johtaminen on positiivista johtamista, jossa keskiössä on esihenkilön suhde omaan itseensä. Autenttinen johtaminen vaikuttaa koko organisaatioon lisäten työtyytyväisyyttä, tehokkuutta, innovatiivisuutta sekä lieventämällä työntekijöiden kokemaa stressiä.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat Tredun koulutuspäälliköt, joiden autenttisuutta selvitetään kvantitatiivisen kyselyn avulla. Aineiston kerääminen ja analysointi toteutetaan Webropolilla. Lisäksi selvitetään Tredun opettajien näkemyksiä koulutuspäälliköiden eli esihenkilöiden autenttisuudesta teemahaastattelujen avulla.
Tutkimustulosten mukaan koulutuspäälliköiden autenttisuuden isoin kehittämiskohde tällä hetkellä on tasapuolinen tiedonkäsittely. Koulutuspäälliköiden ja opettajien vastausten perusteella on tarpeen kehittää myös kaikkia muita autenttisen johtamisen osa-alueita: itsetuntemusta, läpinäkyvyyttä sekä sisäistä moraalia. Jatkokehittämisen tulisi toteutua jaetun johtajuuden ja yhteiskehittämisen menetelmillä esihenkilöiden tukiessa toisiaan.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat Tredun koulutuspäälliköt, joiden autenttisuutta selvitetään kvantitatiivisen kyselyn avulla. Aineiston kerääminen ja analysointi toteutetaan Webropolilla. Lisäksi selvitetään Tredun opettajien näkemyksiä koulutuspäälliköiden eli esihenkilöiden autenttisuudesta teemahaastattelujen avulla.
Tutkimustulosten mukaan koulutuspäälliköiden autenttisuuden isoin kehittämiskohde tällä hetkellä on tasapuolinen tiedonkäsittely. Koulutuspäälliköiden ja opettajien vastausten perusteella on tarpeen kehittää myös kaikkia muita autenttisen johtamisen osa-alueita: itsetuntemusta, läpinäkyvyyttä sekä sisäistä moraalia. Jatkokehittämisen tulisi toteutua jaetun johtajuuden ja yhteiskehittämisen menetelmillä esihenkilöiden tukiessa toisiaan.