Musiikki osana toimintaa : musiikkiin painottuva toimintaterapeuttinen ryhmä Espoon Mielenterveysyhdistyksen kävijöille
Saranpää, Santra; Sinerlahti, Maija (2022)
Saranpää, Santra
Sinerlahti, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221156
Tiivistelmä
Musiikki osana toimintaa on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin yhteistyössä Espoon mielenterveysyhdistyksen kanssa. COVID-19-pandemian vuoksi laajasti toteutetut kokoontumisrajoitukset olivat vaikuttaneet yhdistyksen ryhmätoimintaan ja erityisesti musiikkiin painottuvalle ryhmälle oli kysyntää. Opinnäytetyön tuotoksena yhdistyksessä toteutettiin toimestamme neljän kerran ryhmä, ja muodostimme käytetyistä toiminnoista taulukkomuotoon infopaketin.
Musiikilla on pitkät juuret kuntoutuksessa ja sen hyödyt mielenterveydelle on tunnistettu laajasti. Opinnäytetyössä käsitellään teemoina mielenterveyden ulottuvuuksia erityisesti toipumisorientaation ja positiivisen mielenterveyden käsitteiden kautta, terapeuttista toimintaa ryhmissä, musiikin terapeuttisia vaikutuksia ja mahdollisuuksia hyödyntää musiikkia toimintaterapeuttisessa kontekstissa.
Ryhmä toteutettiin huhtikuussa 2022. Ryhmän osallistujat olivat Espoon mielenterveysyhdistyksen kävijöitä, ja ryhmässä käytettiin erilaisia musiikkiin liittyviä toimintoja, kuten bändisoittoa.
Toimintaterapiassa ryhmämuotoista toimintaa on hyödynnetty koko ammatin historian ajan ja toimintaterapeuttisessa ryhmässä on tärkeää mahdollistaa osallistujille merkityksellistä toimintaa. Ryhmän osallistujien kokemuksia ryhmästä ja musiikin roolista heidän arjessaan on kerätty haastattelemalla osallistujat ennen ryhmän alkua ja ryhmän jälkeen. Osallistujien kokemusten jäsentämisessä on hyödynnetty Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia ja ryhmän suunnittelussa on käytetty apuna Mary B. Colen Seitsemän askeleen työtapaa.
Osallistujien palautteiden ja ryhmän ohjaajien havaintojen perusteella ryhmän toteutus oli onnistunut monella tavalla ja vastaavanlaiselle ryhmälle olisi todennäköisesti jatkossakin kysyntää Espoon Mielenterveysyhdistyksessä. Opinnäytetyöhömme listatut toiminnot voivat toimia esimerkkeinä musiikin hyödyntämisestä toimintaterapiassa ja niitä voivat hyödyntää sekä Espoon mielenterveysyhdistys ry, että muut toimintaterapeutit ja toimintaterapeuttiopiskelijat.
Musiikilla on pitkät juuret kuntoutuksessa ja sen hyödyt mielenterveydelle on tunnistettu laajasti. Opinnäytetyössä käsitellään teemoina mielenterveyden ulottuvuuksia erityisesti toipumisorientaation ja positiivisen mielenterveyden käsitteiden kautta, terapeuttista toimintaa ryhmissä, musiikin terapeuttisia vaikutuksia ja mahdollisuuksia hyödyntää musiikkia toimintaterapeuttisessa kontekstissa.
Ryhmä toteutettiin huhtikuussa 2022. Ryhmän osallistujat olivat Espoon mielenterveysyhdistyksen kävijöitä, ja ryhmässä käytettiin erilaisia musiikkiin liittyviä toimintoja, kuten bändisoittoa.
Toimintaterapiassa ryhmämuotoista toimintaa on hyödynnetty koko ammatin historian ajan ja toimintaterapeuttisessa ryhmässä on tärkeää mahdollistaa osallistujille merkityksellistä toimintaa. Ryhmän osallistujien kokemuksia ryhmästä ja musiikin roolista heidän arjessaan on kerätty haastattelemalla osallistujat ennen ryhmän alkua ja ryhmän jälkeen. Osallistujien kokemusten jäsentämisessä on hyödynnetty Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia ja ryhmän suunnittelussa on käytetty apuna Mary B. Colen Seitsemän askeleen työtapaa.
Osallistujien palautteiden ja ryhmän ohjaajien havaintojen perusteella ryhmän toteutus oli onnistunut monella tavalla ja vastaavanlaiselle ryhmälle olisi todennäköisesti jatkossakin kysyntää Espoon Mielenterveysyhdistyksessä. Opinnäytetyöhömme listatut toiminnot voivat toimia esimerkkeinä musiikin hyödyntämisestä toimintaterapiassa ja niitä voivat hyödyntää sekä Espoon mielenterveysyhdistys ry, että muut toimintaterapeutit ja toimintaterapeuttiopiskelijat.