Paineilmajäähdytteiset rumpujarrut
Holm, Henry (2022)
Holm, Henry
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100220725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100220725
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena on tutkia rumpujarrujen jäähdyttämistä paineilman avulla. Lisäksi työssä tarkastellaan jarrupölyn haittoja, jarrujen häipymisilmiötä sekä niiden vaikutusta rumpujarrujen jarrutusongelmiin.
Työssä rakennettiin autoon paineilmalla toimiva rumpujarrujen jäähdytysjärjestelmän prototyyppi, jota testattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun autolaboratorion jarrudynamometrissa. Järjestelmässä oli kompressori, joka sai virran auton akusta ja tuotti paineilmaa säiliöön. Paineilma vapautettiin katkaisimella ohjattavan magneettiventtiilin avulla säiliöstä, josta se siirtyi paineilmaletkua pitkin auton rumpujarruun.
Jarrujen lämpötilamittaukset osoittivat, että jarrujen jäähdyttäminen paineilmalla on mahdollista ja rumpujarrun lämpötila laskee nopeasti noin 10–15 celsiusastetta voimakkaitten jarrutusten jälkeen.
Työssä rakennettiin autoon paineilmalla toimiva rumpujarrujen jäähdytysjärjestelmän prototyyppi, jota testattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun autolaboratorion jarrudynamometrissa. Järjestelmässä oli kompressori, joka sai virran auton akusta ja tuotti paineilmaa säiliöön. Paineilma vapautettiin katkaisimella ohjattavan magneettiventtiilin avulla säiliöstä, josta se siirtyi paineilmaletkua pitkin auton rumpujarruun.
Jarrujen lämpötilamittaukset osoittivat, että jarrujen jäähdyttäminen paineilmalla on mahdollista ja rumpujarrun lämpötila laskee nopeasti noin 10–15 celsiusastetta voimakkaitten jarrutusten jälkeen.