Laatukäsikirja Rakennus NIS-KA Ky:lle
Hämäläinen, Jani (2014)
Hämäläinen, Jani
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096836
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Rakennus NIS-KA Ky:lle keväällä 2014. Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen toiminnan laatua ja laadunhallintaa perehtymällä yrityksen laatuasioihin ja luomalla alustava laatukäsikirja. Yrityksen ensisijainen tarkoitus oli kehittää sisäisen toiminnan laatua, jonka luotu laatukäsikirja mahdollistaa.
Insinöörityön teoriaosuus käsittelee laatua sekä yleisellä tasolla, että rakentamisen näkökulmasta. Laatuun perehtymisessä apuna käytettiin kirjallisuutta ja luotettavia internetlähteitä. Laatukäsikirjan laadinta tapahtui saatavilla olleiden laatukäsikirjamallien avulla. Osana laadintaprosessia oli yrityksen johdon kanssa käydyt haastattelut ja keskustelut, joiden pohjalta yrityksen keskeiset laatuasiat kuvaillaan. Insinöörityössä tutustuttiin myös ISO 9001 -standardiin, mutta sen vaatimusten täyttyminen ei ollut laatukäsikirjan tavoitteena.
Rakennus NIS-KA Ky:lle luotu laatukäsikirja auttaa yritystä ylläpitämään laatua ja yhtenäisiä toimintatapoja. Laatukäsikirja on ensimmäinen versio, joka on tehty niin, että yrityksen on helppo päivittää sitä ainakin kerran vuodessa. Insinöörityötä tehtäessä opittiin laadun merkityksestä menestyvän yrityksen toiminnassa. Lisäksi työn aikana tuli selväksi hyvin monipuolisesti, mitä laatu käsitteenä tarkoittaa.
Insinöörityön teoriaosuus käsittelee laatua sekä yleisellä tasolla, että rakentamisen näkökulmasta. Laatuun perehtymisessä apuna käytettiin kirjallisuutta ja luotettavia internetlähteitä. Laatukäsikirjan laadinta tapahtui saatavilla olleiden laatukäsikirjamallien avulla. Osana laadintaprosessia oli yrityksen johdon kanssa käydyt haastattelut ja keskustelut, joiden pohjalta yrityksen keskeiset laatuasiat kuvaillaan. Insinöörityössä tutustuttiin myös ISO 9001 -standardiin, mutta sen vaatimusten täyttyminen ei ollut laatukäsikirjan tavoitteena.
Rakennus NIS-KA Ky:lle luotu laatukäsikirja auttaa yritystä ylläpitämään laatua ja yhtenäisiä toimintatapoja. Laatukäsikirja on ensimmäinen versio, joka on tehty niin, että yrityksen on helppo päivittää sitä ainakin kerran vuodessa. Insinöörityötä tehtäessä opittiin laadun merkityksestä menestyvän yrityksen toiminnassa. Lisäksi työn aikana tuli selväksi hyvin monipuolisesti, mitä laatu käsitteenä tarkoittaa.