Toiminnanohjausjärjestelmien opetuksen kehittäminen Tampereen ammattikorkeakoulussa
Luntta, Jarno (2014)
Luntta, Jarno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239725
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman opiskelijoiden kokemukset toiminnanohjausjärjestelmien opintojaksoista. Koulu pyrkii kehittämään jatkuvasti opetustaan paremmin opiskelijoita ja työelämää palvelevaksi. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää tätä varten, ovatko opiskelijat tyytyväisiä työelämävalmiuksiin, jotka kyseiset opintojaksot heille tarjoavat ja miten opetusta voitaisiin mahdollisesti kehittää.
Työn teoreettinen osuus käsittelee toiminnanohjausjärjestelmiä yleisesti sekä niiden kehityskaarta ja tulevaisuudennäkymiä. Lisäksi esitellään muutama suurin järjestelmätoimittaja ja miltä toiminnanohjausjärjestelmien markkinat näyttävät. Teoriaosuuden tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään toiminnanohjausjärjestelmien tärkeys yritykselle ja miten järjestelmien kehitys voidaan ottaa opetuksen parantamisessa huomioon.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se suoritettiin loppukesästä 2013 sähköisellä kyselylomakkeella. Saate kyselyyn lähetettiin sähköpostilla jokaiselle vuonna 2009 tai myöhemmin aloittaneelle liiketalouden opiskelijalle. Erityisesti taloushallinnon puolelle suuntautuneita pyydettiin vastaamaan. Noin 300 liiketalouden opiskelijasta 57 vastasi.
Vastaukset osoittivat, että vaikka toiminnanohjausjärjestelmiä käsittelevät opintojaksot auttavatkin opiskelijoita jossain määrin työssä, opetusta saisi olla enemmän.
Kehittämisehdotuksina ehdotetaan muun muassa kurssitarjonnan lisäämistä eri suuntautumisvaihtoehdoille sekä järjestelmää eri tavalla soveltavien harjoitusten lisäämistä.
Työn teoreettinen osuus käsittelee toiminnanohjausjärjestelmiä yleisesti sekä niiden kehityskaarta ja tulevaisuudennäkymiä. Lisäksi esitellään muutama suurin järjestelmätoimittaja ja miltä toiminnanohjausjärjestelmien markkinat näyttävät. Teoriaosuuden tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään toiminnanohjausjärjestelmien tärkeys yritykselle ja miten järjestelmien kehitys voidaan ottaa opetuksen parantamisessa huomioon.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se suoritettiin loppukesästä 2013 sähköisellä kyselylomakkeella. Saate kyselyyn lähetettiin sähköpostilla jokaiselle vuonna 2009 tai myöhemmin aloittaneelle liiketalouden opiskelijalle. Erityisesti taloushallinnon puolelle suuntautuneita pyydettiin vastaamaan. Noin 300 liiketalouden opiskelijasta 57 vastasi.
Vastaukset osoittivat, että vaikka toiminnanohjausjärjestelmiä käsittelevät opintojaksot auttavatkin opiskelijoita jossain määrin työssä, opetusta saisi olla enemmän.
Kehittämisehdotuksina ehdotetaan muun muassa kurssitarjonnan lisäämistä eri suuntautumisvaihtoehdoille sekä järjestelmää eri tavalla soveltavien harjoitusten lisäämistä.