Toimivuutta ryhmiin : Keinoja ryhmän toimivuuden tukemiseen
Rajala, Minna (2014)
Rajala, Minna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229463
Tiivistelmä
Opinnäytetyö hankkeistettiin Etelä-Pohjanmaan käsi- ja taideteollisuus ry:n järjestämälle Näppi-käsityökoululle sekä Seinäjoen alueseurakuntaan. Teoriaosuudessa käydään läpi ryhmän toimintaa ja ryhmän vaikutusta yksilön oppimiseen. Teoriaosuudessa käsitellään myös asioita, joita ryhmänohjaajan tulee ottaa huomioon ryhmää ohjatessaan. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli antaa käytännöllisiä neuvoja Näppi-käsityökoulun käsityönopettajille siitä, miten he voivat ottaa ryhmäyttämisen osaksi toimintaansa. Tarkoituksena oli ryhmäyttämisen tärkeyden esilletuominen. Tavoitteena oli, että ryhmäyttäminen nähdään tarpeellisena ja kiinnostavana asiana jokaisessa ryhmässä.
Elokuussa 2013 järjestettiin Näppi-käsityökoulun opettajille opetustuokio ryhmäyttämisen tärkeydestä ja siihen liittyvistä asioista. Samalla käsityökoulun opettajille jaettiin materiaalipaketti, joka sisälsi erilaisia ryhmäyttäviä harjoitteita sekä teoriatietoa ryhmäyttämisen tärkeydestä. Lisäksi elokuussa 2013 kokeiltiin ryhmäytymisharjoitteita seitsemäsluokkalaisten ryhmäytyksessä yhdessä Seinäjoen alueseurakunnan kanssa.
Elokuussa 2013 järjestettiin Näppi-käsityökoulun opettajille opetustuokio ryhmäyttämisen tärkeydestä ja siihen liittyvistä asioista. Samalla käsityökoulun opettajille jaettiin materiaalipaketti, joka sisälsi erilaisia ryhmäyttäviä harjoitteita sekä teoriatietoa ryhmäyttämisen tärkeydestä. Lisäksi elokuussa 2013 kokeiltiin ryhmäytymisharjoitteita seitsemäsluokkalaisten ryhmäytyksessä yhdessä Seinäjoen alueseurakunnan kanssa.