Pyörämatkapakettien tuotteistaminen Oulun seudulle
Ranta, Päivi; Sippala, Maria (2014)
Ranta, Päivi
Sippala, Maria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää kaksi elämyksellistä pyörämatkatuotetta Oulun seudulle. Tarkoituksena oli suunnitella viikon mittaiset tuotepaketit oheispalveluineen sekä kesä- että talvikaudelle. Tuotteet on suunniteltu aktiivipyöräilijöille.
Toimeksiantaja Go Arctic! oli saanut ITB Berlin 2013 messuilta tuotekehitysidean pyörämatkatuotteista. Idea tuli saksalaiselta aktiviteettimatkoihin erikoistuneelta matkanjärjestäjältä Schulz Aktiv Reisenilta. Go Arcticilla itsellään ei ole resursseja näin laajamittaiseen tuotteistamiseen, joten keväällä 2013 opinnäytetyölle oli tilausta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään matkailualueen vetovoimatekijöitä, matkailupalvelutuotetta sekä tuotekehityksen vaiheita. Lisäksi työssä perehdytään pyörämatkailun tuotesuosituksiin sekä tutkimuksiin saksalaisista pyörämatkailijoista. Tuotteista tuli tehdä elämyksellisiä, eksoottisia ja unohtumattomia. Viikon mittaisen matkan aikana pyöräilijä voi nähdä ja kokea suomalaista ja pohjois-pohjalaista luontoa ja elämäntapaa sekä kokea pyöräilyn ohella muita elämyksellisiä aktiviteettejä.
Työn tuloksena syntyi kaksi pyörämatkatuotetta. Tuotekehityksessä tuotteen testaaminen ja markkinointi jää toimeksiantajalle, koska opinnäytetyön puitteissa ei ole resursseja kyseisiin tuotekehityksen vaiheisiin. Toimeksiantajan mukaan tuotteet on suunniteltu ja paketoitu sen mukaisesti, että heillä on hyvä siitä jatkaa.
Toimeksiantaja Go Arctic! oli saanut ITB Berlin 2013 messuilta tuotekehitysidean pyörämatkatuotteista. Idea tuli saksalaiselta aktiviteettimatkoihin erikoistuneelta matkanjärjestäjältä Schulz Aktiv Reisenilta. Go Arcticilla itsellään ei ole resursseja näin laajamittaiseen tuotteistamiseen, joten keväällä 2013 opinnäytetyölle oli tilausta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään matkailualueen vetovoimatekijöitä, matkailupalvelutuotetta sekä tuotekehityksen vaiheita. Lisäksi työssä perehdytään pyörämatkailun tuotesuosituksiin sekä tutkimuksiin saksalaisista pyörämatkailijoista. Tuotteista tuli tehdä elämyksellisiä, eksoottisia ja unohtumattomia. Viikon mittaisen matkan aikana pyöräilijä voi nähdä ja kokea suomalaista ja pohjois-pohjalaista luontoa ja elämäntapaa sekä kokea pyöräilyn ohella muita elämyksellisiä aktiviteettejä.
Työn tuloksena syntyi kaksi pyörämatkatuotetta. Tuotekehityksessä tuotteen testaaminen ja markkinointi jää toimeksiantajalle, koska opinnäytetyön puitteissa ei ole resursseja kyseisiin tuotekehityksen vaiheisiin. Toimeksiantajan mukaan tuotteet on suunniteltu ja paketoitu sen mukaisesti, että heillä on hyvä siitä jatkaa.