Älykäs liikenneohjausjärjestelmä
Kuoksa, Hannu (2022)
Kuoksa, Hannu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa älykäs liikenneohjausjärjestelmä, joka priorisoi risteysalueelle saapuvan ajoneuvon tehtävän tärkeyden perusteella ja pystyy ohjaamaan liikennettä turvallisesti ja energiatehokkaasti. Järjestelmä suoritetaan toimeksiantona Ilmatieteen laitoksen Sodankylän tutkimuskeskukselle osana Energiatehokkaat menetelmät arktisessa liikenteessä -hanketta. Toimeksiantaja tarjosi tuotteen kehitykseen laitteet sekä testausympäristön Tähtelän-tutkimuskeskuksen käytössä olevalta testiradalta.
Opinnäytetyössä valmistuneen järjestelmän kehityksen aikana perehdyttiin Python-ohjelmointiin, GPS-tiedon käsittelemiseen sekä Arduino-kehitysympäristössä ohjelmoitavaan mikrokontrolleriin. Liikennemerkkiin asennettiin mikrokontrolleri, joka kommunikoi UDP-viestillä langatonta verkkoa käyttäen ajoneuvossa sijaitsevan kannettavan tietokoneen kanssa. Ajoneuvon saapumissuunta tarkistettiin GPS-vastaanottimesta saadusta datasta.
Lopputuloksena syntyi järjestelmä, joka ohjaa automaattisesti risteysalueelta läpi tärkeimmän prioriteetin ajoneuvon katkaisten muun liikenteen etuajo-oikeuden punaisella valolla. Järjestelmän energiatehokkuus toteutettiin käyttämällä liikenteenohjausta suorittavan mikrokontrollerin käyttövirran ladattavasta varavirtalähteestä.
Opinnäytetyössä valmistuneen järjestelmän kehityksen aikana perehdyttiin Python-ohjelmointiin, GPS-tiedon käsittelemiseen sekä Arduino-kehitysympäristössä ohjelmoitavaan mikrokontrolleriin. Liikennemerkkiin asennettiin mikrokontrolleri, joka kommunikoi UDP-viestillä langatonta verkkoa käyttäen ajoneuvossa sijaitsevan kannettavan tietokoneen kanssa. Ajoneuvon saapumissuunta tarkistettiin GPS-vastaanottimesta saadusta datasta.
Lopputuloksena syntyi järjestelmä, joka ohjaa automaattisesti risteysalueelta läpi tärkeimmän prioriteetin ajoneuvon katkaisten muun liikenteen etuajo-oikeuden punaisella valolla. Järjestelmän energiatehokkuus toteutettiin käyttämällä liikenteenohjausta suorittavan mikrokontrollerin käyttövirran ladattavasta varavirtalähteestä.