Jalkapalloseuran valmentajien roolit ja seuran toiminnan kehittäminen
Tervo, Eeli (2022)
Tervo, Eeli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062319097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062319097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on pohjoissuomalainen jalkapalloseura. Työssä selvitettiin millaisissa eri rooleissa seuran valmentajat toimivat ja kuinka voitaisiin kehittää seuran ja valmentajien välistä yhteistyötä. Työn tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle tietoa valmentajistaan ja ideoita kehittää seuran toimintaa.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia valmentamiseen liittyviä teorioita. Päälähteinä käytettiin Marjo-Riitta Ristikankaan ja Leni Grünbaumin kirjaa Valmentava esimies: onnistumista palvelevat positiot sekä Satu Koiviston ja Ritva Rannan kirjaa Näin motivoin yhteistyöhön – ryhmän johtamisen käsikirja. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, sisällönanalyysinä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu ja haastateltuja valmentajia oli viisi.
Valmentajien haastatteluiden perusteella osa opinnäytetyön teoriaosuuden teorioista piti paikkansa ja näkyi heidän käytännön toiminnassaan. Osa teorioista ehkä olisi ollut paremmin sovellettavissa aikuisten kuin juniori-ikäisten maailmaan, mikä saattoi vaikuttaa siihen, ettei kaikkien teorioiden osalta välttämättä löytynyt yhteyttä valmentajien toimintaan arjessa. Työstä saatiin useita ja kirjavia konkreettisia kehitysehdotuksia seuran toimintaan ja yhteistyöhön valmentajien kanssa. This thesis was commissioned by a football club from Northern Finland. The purpose of the thesis was to find out in which type of roles do the club’s coaches act while coaching players and how to develop club’s operating model in the future. The target of the thesis was to provide up-to-date information to the club about how their coaches think about different roles in coaching and to provide ideas and proposal suggestions to the club of how to develop their operating models and collaboration between the club and its coaches.
Few different theories of coaching were introduced in the theory section of thesis and five coaches were interviewed with themes and questions based on the theories. According to the interviews the coaches act similarly to some of the theories while coaching but not all the time or not completely. Some of the theories might have been adapted better on adults than children or youngsters which may have explained the outcome.
Thesis also generated decent number of ideas and concrete proposal suggestions about developing operating models in the club and collaboration between club and coaches.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia valmentamiseen liittyviä teorioita. Päälähteinä käytettiin Marjo-Riitta Ristikankaan ja Leni Grünbaumin kirjaa Valmentava esimies: onnistumista palvelevat positiot sekä Satu Koiviston ja Ritva Rannan kirjaa Näin motivoin yhteistyöhön – ryhmän johtamisen käsikirja. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, sisällönanalyysinä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Haastattelumenetelmänä oli teemahaastattelu ja haastateltuja valmentajia oli viisi.
Valmentajien haastatteluiden perusteella osa opinnäytetyön teoriaosuuden teorioista piti paikkansa ja näkyi heidän käytännön toiminnassaan. Osa teorioista ehkä olisi ollut paremmin sovellettavissa aikuisten kuin juniori-ikäisten maailmaan, mikä saattoi vaikuttaa siihen, ettei kaikkien teorioiden osalta välttämättä löytynyt yhteyttä valmentajien toimintaan arjessa. Työstä saatiin useita ja kirjavia konkreettisia kehitysehdotuksia seuran toimintaan ja yhteistyöhön valmentajien kanssa.
Few different theories of coaching were introduced in the theory section of thesis and five coaches were interviewed with themes and questions based on the theories. According to the interviews the coaches act similarly to some of the theories while coaching but not all the time or not completely. Some of the theories might have been adapted better on adults than children or youngsters which may have explained the outcome.
Thesis also generated decent number of ideas and concrete proposal suggestions about developing operating models in the club and collaboration between club and coaches.