Yrityksen vastuullisuusstrategian jalkautuminen
Liettilä, Maija (2022)
Liettilä, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317571
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen vastuullisuusstrategian jalkautumista työnte-kijöiden näkökulmasta. Tavoitteena oli saada yleistä tietoa siitä, kuinka toimeksiantajan vastuullisuusstrate-giaan liittyvä tieto on jalkautunut myymälähenkilökunnalle ja kuinka sitä käytetään asiakasrajapinnassa päi-vittäisessä työssä. Tehtävänä oli selvittää yleisesti työntekijöiden kompetenssia vastuullisuuteen liittyvien aiheiden käyttöön käytännön työssä ja selvittää, mitkä asiat tähän vaikuttavat.
Toimeksiantajana tässä tutkimuksessa oli vaateketju Lindex, jonka visio on inspiroida ja voimaannuttaa naisia kaikkialla. Lindex on antanut lupauksen tuleville sukupolville ja se jakautuu kolmeen osa-alueeseen: Naisten voimaannuttamiseen, maapallon kunnioittamiseen ja ihmisoikeuksien turvaamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Aineisto kerättiin Webropolilla luodulla internet-kyselyllä Lindex Suomen myymälähenkilökunnalta vastausprosentilla 37,6 %. Analysoinnissa hyödynnettiin tilastollisia menetelmiä muun muassa ristiintaulukointia ja regressioanalyysiä.
Tutkimuksesta selvisi, että työntekijöille on kertynyt tietoa Lindexin vastuullisuudesta perehdyttämisen, kouluttamisen ja oma-aloitteisen tiedon haun kautta. Työntekijät samaistuvat Lindexin vastuullisuuslupaukseen ja pitävät sitä tärkeänä. Lisäksi monista vastauksista sai käsityksen, että vastuullisuus aihealueena kiin-nostaa työntekijöitä. Edellä mainituista asioista huolimatta alle puolet oli kertonut Lindexin vastuullisuu-desta asiakkaalle kuluvan kuukauden aikana. He, jotka olivat olleet aktiivisia tässä suhteessa, kertoivat kokeneensa vastuullisuudesta kertomisen tärkeäksi ja osaksi työnkuvaa, mutta kokevansa myös epävar-muutta oikeanlaisten termien käytöstä, olevansa epäuskottava ja vastuullisuudesta kertomisen haastavaksi.
Tutkimuksesta selvisi myös, ettei työsuhteen pituudella tai laadulla ollut merkitystä siihen, kuinka työnte-kijä kertoi vastuullisuudesta asiakkaalle tai itsearvioi omaa tietämystään liittyen vastuullisuuteen. Tutkimustuloksia pystytään hyödyntämään jatkossa henkilökunnan koulutusten suunnittelemisessa sekä Sustainability Ambassador –toiminnan kehittämisessä. The purpose of the study was to find out the implementation of the client’s sustainability strategy from the employees’ point of view. The aim was to obtain general information on how information related to the client’s sustainability strategy has been received by store staff and how it is used in the customer interface in daily work. The task was to examine the competence of the employees in general for the use of sustainability-related topics in practical work and to find out what issues affect this.
The client of this study was the clothing retailer Lindex Oy, whose vision is to inspire and empower women everywhere. Lindex has made a promise for future generations, which is divided into three areas: women’s empowerment, respecting the planet and ensuring human rights.
The study was carried out using quantitative methods. The data was collected from the store staff of Lindex Finland via a Webropol-based online survey with a response rate of 37,6 %. Statistical methods, such as cross-tabulation and regression analysis, were used in the analysis.
The study revealed that employees have accumulated information about Lindex’s responsibility through orientation, employee training and self-motivated information retrieval. Employees identify with Lindex’s responsibility promise and consider it important. In addition, many of the answers gave the impression that employees were interested in sustainability as a topic. Despite the above, less than half had told the customer about Lindex’s responsibility during the current month. Those who had been active in this regard said that they felt that informing the customer about responsibility was important and part of the job description, but that they also felt that they were insecure about the use of the right terms, that they were unconvincing, and that informing the customer about responsibility was challenging.
The study also revealed that the length or quality of the employment relationship did not have statistical significance on how the employee told the customer about responsibility or self-assessed their own knowledge in relation to responsibility. In the future, the research results can be used in the planning of employee training and in the development of the Sustainability Ambassador operations.
Toimeksiantajana tässä tutkimuksessa oli vaateketju Lindex, jonka visio on inspiroida ja voimaannuttaa naisia kaikkialla. Lindex on antanut lupauksen tuleville sukupolville ja se jakautuu kolmeen osa-alueeseen: Naisten voimaannuttamiseen, maapallon kunnioittamiseen ja ihmisoikeuksien turvaamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Aineisto kerättiin Webropolilla luodulla internet-kyselyllä Lindex Suomen myymälähenkilökunnalta vastausprosentilla 37,6 %. Analysoinnissa hyödynnettiin tilastollisia menetelmiä muun muassa ristiintaulukointia ja regressioanalyysiä.
Tutkimuksesta selvisi, että työntekijöille on kertynyt tietoa Lindexin vastuullisuudesta perehdyttämisen, kouluttamisen ja oma-aloitteisen tiedon haun kautta. Työntekijät samaistuvat Lindexin vastuullisuuslupaukseen ja pitävät sitä tärkeänä. Lisäksi monista vastauksista sai käsityksen, että vastuullisuus aihealueena kiin-nostaa työntekijöitä. Edellä mainituista asioista huolimatta alle puolet oli kertonut Lindexin vastuullisuu-desta asiakkaalle kuluvan kuukauden aikana. He, jotka olivat olleet aktiivisia tässä suhteessa, kertoivat kokeneensa vastuullisuudesta kertomisen tärkeäksi ja osaksi työnkuvaa, mutta kokevansa myös epävar-muutta oikeanlaisten termien käytöstä, olevansa epäuskottava ja vastuullisuudesta kertomisen haastavaksi.
Tutkimuksesta selvisi myös, ettei työsuhteen pituudella tai laadulla ollut merkitystä siihen, kuinka työnte-kijä kertoi vastuullisuudesta asiakkaalle tai itsearvioi omaa tietämystään liittyen vastuullisuuteen. Tutkimustuloksia pystytään hyödyntämään jatkossa henkilökunnan koulutusten suunnittelemisessa sekä Sustainability Ambassador –toiminnan kehittämisessä.
The client of this study was the clothing retailer Lindex Oy, whose vision is to inspire and empower women everywhere. Lindex has made a promise for future generations, which is divided into three areas: women’s empowerment, respecting the planet and ensuring human rights.
The study was carried out using quantitative methods. The data was collected from the store staff of Lindex Finland via a Webropol-based online survey with a response rate of 37,6 %. Statistical methods, such as cross-tabulation and regression analysis, were used in the analysis.
The study revealed that employees have accumulated information about Lindex’s responsibility through orientation, employee training and self-motivated information retrieval. Employees identify with Lindex’s responsibility promise and consider it important. In addition, many of the answers gave the impression that employees were interested in sustainability as a topic. Despite the above, less than half had told the customer about Lindex’s responsibility during the current month. Those who had been active in this regard said that they felt that informing the customer about responsibility was important and part of the job description, but that they also felt that they were insecure about the use of the right terms, that they were unconvincing, and that informing the customer about responsibility was challenging.
The study also revealed that the length or quality of the employment relationship did not have statistical significance on how the employee told the customer about responsibility or self-assessed their own knowledge in relation to responsibility. In the future, the research results can be used in the planning of employee training and in the development of the Sustainability Ambassador operations.