Työntekijäkokemuksen kehittäminen kohdeorganisaatiossa
Packalen, Pauliina (2022)
Packalen, Pauliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417926
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kerätä tietoa kohdeorganisaation henkilöstön työntekijäkokemuksesta ja löytää kehityskohteita työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimuksen viitekehys muodostui työntekijäkokemuksen kokonaisuudesta ja sen johtamisesta. Työntekijäkokemusta rajattiin kohdeorganisaation strategian ja eri lähteiden avulla. Työntekijäkokemuksen eri osa-alueista otettiin lähempään tarkasteluun fyysinen ja teknologinen ympäristö, organisaatiokulttuuri ja johtaminen.
Tämän laadullisen kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja aineisto kerättiin pääosin Forms-kyselylomakkeiden avulla. Kyselyjä tehtiin kaksi, toinen henkilöstölle ja toinen esihenkilöille ja johdolle. Kyselyjen kysymykset oli teemoiltu valmiiksi aiheen rajauksen mukaan. Kyselyjen tarkoituksena oli kartoittaa käsitystä työntekijäkokemuksen sisällöstä ja siitä, miten se kohdeorganisaatiossa tällä hetkellä toteutuu. Toisena tutkimusmenetelmänä oli aivoriihi, jossa etsittiin keinoja, joiden avulla henkilöstö voi itse vaikuttaa työntekijäkokemukseen. Tutkimuksien avulla kerätty ja valmiiksi teemoiteltu aineisto käsiteltiin aineistoanalyysin keinoin. Tuloksia peilattiin teoriaan ja niistä johdettiin johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Teoria ja tutkimusmenetelmät antoivat paljon lisää tietoa aiheesta ja ymmärrys kohdeorganisaation työntekijäkokemuksen tilaa kohtaan syveni. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että työntekijäkokemus on pääosin hyvä. Erityisesti hyvä ilmapiiri ja yhteishenki nousivat kohdeorganisaation vahvuuksiksi. Tutkimusmenetelmien ja teorian avulla löydettiin kuitenkin myös asioita, joita voidaan vielä parantaa.
Tämän laadullisen kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja aineisto kerättiin pääosin Forms-kyselylomakkeiden avulla. Kyselyjä tehtiin kaksi, toinen henkilöstölle ja toinen esihenkilöille ja johdolle. Kyselyjen kysymykset oli teemoiltu valmiiksi aiheen rajauksen mukaan. Kyselyjen tarkoituksena oli kartoittaa käsitystä työntekijäkokemuksen sisällöstä ja siitä, miten se kohdeorganisaatiossa tällä hetkellä toteutuu. Toisena tutkimusmenetelmänä oli aivoriihi, jossa etsittiin keinoja, joiden avulla henkilöstö voi itse vaikuttaa työntekijäkokemukseen. Tutkimuksien avulla kerätty ja valmiiksi teemoiteltu aineisto käsiteltiin aineistoanalyysin keinoin. Tuloksia peilattiin teoriaan ja niistä johdettiin johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Teoria ja tutkimusmenetelmät antoivat paljon lisää tietoa aiheesta ja ymmärrys kohdeorganisaation työntekijäkokemuksen tilaa kohtaan syveni. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että työntekijäkokemus on pääosin hyvä. Erityisesti hyvä ilmapiiri ja yhteishenki nousivat kohdeorganisaation vahvuuksiksi. Tutkimusmenetelmien ja teorian avulla löydettiin kuitenkin myös asioita, joita voidaan vielä parantaa.