Sosiaaliohjaajien kokemuksia asiakasväkivallasta sijaishuollossa
Kondelin, Noora; Sjöblom, Sonja (2022)
Kondelin, Noora
Sjöblom, Sonja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista asiakasväkivaltaa sosiaaliohjaajat olivat kokeneet sijaishuollossa työskennellessä. Tarkoituksena oli lisätä tietoa sijaishuollossa ilmenevästä asiakasväkivallasta ja sen vaikutuksesta työntekijöihin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelu pidettiin yksilöhaastatteluina etäyhteydellä Zoomissa sekä Teamsissa. Haastatteluun osallistui kahdeksan sosiaaliohjaajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista selvisi, että sosiaaliohjaajat olivat kokeneet työssään erilaisia uhkaavia tilanteita sekä moninaisia väkivallan muotoja asiakkaiden sekä asiakkaiden vanhempien taholta. Jokainen haastateltavista oli kokenut työssään henkistä sekä fyysistä väkivaltaa. Osa haastateltavista oli kokenut myös seksuaalista väkivaltaa. Tuloksista ilmeni, että asiakasväkivaltatilanteet tapahtuivat enimmäkseen rajaamistilanteissa. Asiakasväkivaltatilanteet ja sen uhka kuormittivat koko työyhteisöä, sillä työntekijät ahdistuivat sekä kokivat pelkotiloja ja uupumusta. Useampi haastateltavista kertoi olleensa sairauslomalla uupumuksen tai fyysisen vamman vuoksi. Väkivallan ennaltaehkäisy koulutuksia pidettiin tärkeänä osana asiakasväkivallan ennaltaehkäisyä. Tuloksissa nousi esiin työterveyden, työpsykologin sekä hyvän työyhteisön tärkeys.
Opinnäytetyön tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että sijaishuollossa tapahtuva asiakasväkivalta on hyvin moninaista, mutta tietyt väkivallanmuodot nousivat esiin toistuvasti. Haastateltavat toivoivat, että saisivat enemmän tukea esihenkilöiltä väkivaltatilanteiden läpikäymiseen sekä ymmärrystä tilanteiden vakavuuteen. Useampi haastateltavista kertoi miettineensä alan vaihtoa, sillä korvaus ei ole riittävän hyvä jatkuvan väkivallan uhan alla työskentelyyn.
Avainsanat (asiasanat)
Asiakasväkivalta, kokemukset, sosiaaliohjaaja, sijaishuolto
Tutkimustuloksista selvisi, että sosiaaliohjaajat olivat kokeneet työssään erilaisia uhkaavia tilanteita sekä moninaisia väkivallan muotoja asiakkaiden sekä asiakkaiden vanhempien taholta. Jokainen haastateltavista oli kokenut työssään henkistä sekä fyysistä väkivaltaa. Osa haastateltavista oli kokenut myös seksuaalista väkivaltaa. Tuloksista ilmeni, että asiakasväkivaltatilanteet tapahtuivat enimmäkseen rajaamistilanteissa. Asiakasväkivaltatilanteet ja sen uhka kuormittivat koko työyhteisöä, sillä työntekijät ahdistuivat sekä kokivat pelkotiloja ja uupumusta. Useampi haastateltavista kertoi olleensa sairauslomalla uupumuksen tai fyysisen vamman vuoksi. Väkivallan ennaltaehkäisy koulutuksia pidettiin tärkeänä osana asiakasväkivallan ennaltaehkäisyä. Tuloksissa nousi esiin työterveyden, työpsykologin sekä hyvän työyhteisön tärkeys.
Opinnäytetyön tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, että sijaishuollossa tapahtuva asiakasväkivalta on hyvin moninaista, mutta tietyt väkivallanmuodot nousivat esiin toistuvasti. Haastateltavat toivoivat, että saisivat enemmän tukea esihenkilöiltä väkivaltatilanteiden läpikäymiseen sekä ymmärrystä tilanteiden vakavuuteen. Useampi haastateltavista kertoi miettineensä alan vaihtoa, sillä korvaus ei ole riittävän hyvä jatkuvan väkivallan uhan alla työskentelyyn.
Avainsanat (asiasanat)
Asiakasväkivalta, kokemukset, sosiaaliohjaaja, sijaishuolto