GPS-pohjaisen nopeustiedon hyödyntäminen liikenneturvallisuusselvityksissä
Kalliokoski, Petri (2022)
Kalliokoski, Petri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816674
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Jyväskylän kaupungille ja siinä on käytetty TomTomin keräämää ajoneuvodataa. Datan työtä varten on toimittanut Ramboll Finland Oy. Työssä käsitellään ja analysoidaan liikenteessä käytettyjä todellisia ajonopeuksia. Työn avulla haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin: Miten TomTom -datalla voidaan todentaa toteutettuja muutoksia katuverkolla sekä miten TomTom -dataa voidaan hyödyntää liikenneturvallisuuden parantamisessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin valtakunnallisia ja maakunnallisia liikenneturvallisuutta ohjaavia strategioita ja suunnitelmia. Jyväskylän kaupungin nykytilaa on kuvattu onnettomuusanalyysin 2022 avulla.
Toiminnallinen osuus tehtiin hyödyntäen TomTomilta ladattua nopeustietoa, jonka avulla muodostettiin taulukoita- ja QGIS-teemakarttoja ajonopeuksista kaupungin alueilta eri vuorokaudenaikoina. Kartoissa esitettiin mm. ajonopeuden ylitykset prosentteina eri rajoitusalueilta. Jyväskylän kaupungille tehtiin viisi erillistä kohdekorttia valituista kohteista, joiden tarkoituksena oli tarkastella ajonopeuksia reittien varrella sijainneiden esim. päiväkotien suojateiden kohdilla. Lisäksi tehtiin selvitys, joissa tutkittiin automaattisen liikenteenvalvontakameran-, alennetun nopeusrajoituksen- ja muuttuneen väistämisvelvollisuuden vaikutuksia ajonopeuksiin.
Työn lopputuloksena syntyi käsitys ajonopeuksista valittujen kohteiden alueilla. Työn avulla esitettiin todelliset ajonopeudet nopeusrajoituksiin nähden ja voitiin tarkastella ajonopeuksien vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Johtopäätöksenä todettiin nopeusrajoituksia korkeampien ajonopeuksien heikentävän liikenneturvallisuutta varsinkin
suojateiden kohdalla. Todettiin myös TomTom datan keräämän datan analysoinnin sopivan parhaiten alueille, joissa on mahdollisimman suuret liikennemäärät ja antavan tuolloin tuloksissaan todellisuutta parhaiten vastaavat tulokset. Todettiin lisäksi TomTom-datan sopivan erinomaisesti liikenneturvallisuustyöhön. TomTomin keräämien tietojen keräämiseen ei tarvita erillistä asennettavaa mittauslaittteistoa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin valtakunnallisia ja maakunnallisia liikenneturvallisuutta ohjaavia strategioita ja suunnitelmia. Jyväskylän kaupungin nykytilaa on kuvattu onnettomuusanalyysin 2022 avulla.
Toiminnallinen osuus tehtiin hyödyntäen TomTomilta ladattua nopeustietoa, jonka avulla muodostettiin taulukoita- ja QGIS-teemakarttoja ajonopeuksista kaupungin alueilta eri vuorokaudenaikoina. Kartoissa esitettiin mm. ajonopeuden ylitykset prosentteina eri rajoitusalueilta. Jyväskylän kaupungille tehtiin viisi erillistä kohdekorttia valituista kohteista, joiden tarkoituksena oli tarkastella ajonopeuksia reittien varrella sijainneiden esim. päiväkotien suojateiden kohdilla. Lisäksi tehtiin selvitys, joissa tutkittiin automaattisen liikenteenvalvontakameran-, alennetun nopeusrajoituksen- ja muuttuneen väistämisvelvollisuuden vaikutuksia ajonopeuksiin.
Työn lopputuloksena syntyi käsitys ajonopeuksista valittujen kohteiden alueilla. Työn avulla esitettiin todelliset ajonopeudet nopeusrajoituksiin nähden ja voitiin tarkastella ajonopeuksien vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Johtopäätöksenä todettiin nopeusrajoituksia korkeampien ajonopeuksien heikentävän liikenneturvallisuutta varsinkin
suojateiden kohdalla. Todettiin myös TomTom datan keräämän datan analysoinnin sopivan parhaiten alueille, joissa on mahdollisimman suuret liikennemäärät ja antavan tuolloin tuloksissaan todellisuutta parhaiten vastaavat tulokset. Todettiin lisäksi TomTom-datan sopivan erinomaisesti liikenneturvallisuustyöhön. TomTomin keräämien tietojen keräämiseen ei tarvita erillistä asennettavaa mittauslaittteistoa.