300 kilometriä musiikkiopistoon : Miten harvaan asutulla alueella kasvaminen vaikuttaa musiikkipedagogiopiskelijan identiteettiin?
Sinikumpu, Jonna (2022)
Sinikumpu, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916936
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin harvaan asutulla alueella kasvaneiden musiikkipedagogiopiskelijoiden kokemuksia heidän lapsuudenaikaisista musiikkiopinnoistaan, ja miten harvaan asutulla alueella kasvaminen vaikutti heidän käsitykseensä itsestään ja identiteetistään musiikkipedagogina. Työ on laadullinen tutkimus ja tutkimuksen aineistona ovat teemahaastattelut.
Opinnäytetyössä tarkastelin musiikin opiskelua Suomessa perehtyen vapaaseen sivistystyöhön, taiteen perusopetukseen ja toisen asteen ammatilliseen koulutukseen sekä Lapin maakunnan musiikinopiskelumahdollisuuksiin. Tarkastelin identiteetin pohtimisen tarpeellisuutta, minuuden tutkimuksen historiaa, identiteettiteorioita, identiteetin lähteitä ja identiteetin eri osa-alueita. Tutkimuksessani haastattelin neljää Lapin maakunnan harvaan asutetuilla alueilla lapsuutensa asunutta musiikkipedagogiopiskelijaa suhteestaan musiikkiopintoihinsa, ja miten he kokivat lapsuuden asuinympäristönsä vaikuttaneen identiteettiinsä.
Tuloksista kävi ilmi, että harvaan asutulla seudulla musiikin harrastamiseen liittyy monia käytännön haasteita, kuten opetustarjonnan vähäisyys ja pitkät välimatkat. Harvaan asutulla alueella kasvaminen ja musiikin opiskelu toisella paikkakunnalla vaikuttavat monin tavoin ihmisen käsitykseen itsestään.
Opinnäytetyössä tarkastelin musiikin opiskelua Suomessa perehtyen vapaaseen sivistystyöhön, taiteen perusopetukseen ja toisen asteen ammatilliseen koulutukseen sekä Lapin maakunnan musiikinopiskelumahdollisuuksiin. Tarkastelin identiteetin pohtimisen tarpeellisuutta, minuuden tutkimuksen historiaa, identiteettiteorioita, identiteetin lähteitä ja identiteetin eri osa-alueita. Tutkimuksessani haastattelin neljää Lapin maakunnan harvaan asutetuilla alueilla lapsuutensa asunutta musiikkipedagogiopiskelijaa suhteestaan musiikkiopintoihinsa, ja miten he kokivat lapsuuden asuinympäristönsä vaikuttaneen identiteettiinsä.
Tuloksista kävi ilmi, että harvaan asutulla seudulla musiikin harrastamiseen liittyy monia käytännön haasteita, kuten opetustarjonnan vähäisyys ja pitkät välimatkat. Harvaan asutulla alueella kasvaminen ja musiikin opiskelu toisella paikkakunnalla vaikuttavat monin tavoin ihmisen käsitykseen itsestään.