Työnantajamielikuvan kehittäminen rekrytointikonsulttina
Xu, Sisko (2022)
Xu, Sisko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816706
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjan muodossa. Tämän päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vuokratyöntekijöiden työnantajamielikuvaa henkilöstövuokrausyrityksessä. Tarkoituksena oli, että toimeksiantajayrityksen vuokratyöntekijät kokisivat koko rekrytointiprosessin mielekkäänä sekä työn teko yrityksen kautta olisi sujuvaa. Rekrytointikonsultin työtä on tarkasteltu jokapäiväisten työtehtävien kautta, pohtien, kuinka nämä vaikuttavat työnantajamielikuvaan. Viikkoaiheita oli yhteensä yhdeksän eri aihetta, liittyen rekrytointiprosessiin ja työntekijän työhön. Toimeksiantajana toimi StaffPoint Oy. Rekrytoinnin toimialana toimi ravintola-, hotelli- ja cateringala, joten vuokratyöntekijät olivat pääosin ravintola- ja hotellialalta.
Opinnäytetyössä käytettiin kirjallista lähdemateriaalia rekrytoinnista, esimiestyöstä ja perehdytyksestä, sekä useita eri sähköisiä lähteitä. Työssä on myös haettu tietoa toimeksiantajan kotisivuilta. Opinnäytetyön seurantajakson aikana esiin tuli useita kehityskohteita työn teossa. Työntekijöiden perehdytykseen kiinnitettiin enemmän huomiota. Tervetuliaiskirjettä muokattiin ja seurattiin, että työntekijät ovat käyneet läpi perehdytysmateriaalit. Seurantajakson aikana kiinnitettiin huomiota siihen, että työntekijöillä ei ole riittävää tietoa palkasta, palkanmaksuaikataulusta, vuorojen varaamisesta ja työvaatetuksesta. Näitä alettiin kertaamaan työsopimuksen solmimisen yhteydessä. Viestimisestä työntekijöiden kanssa tuli myös aktiivisempaa. Työntekijät tulivat tutummiksi ja heiltä tuli positiivista palautetta rekrytoijan ollessa helpommin tavoiteltavissa ja saaden apua kysymyksiinsä.
Opinnäytetyössä käytettiin kirjallista lähdemateriaalia rekrytoinnista, esimiestyöstä ja perehdytyksestä, sekä useita eri sähköisiä lähteitä. Työssä on myös haettu tietoa toimeksiantajan kotisivuilta. Opinnäytetyön seurantajakson aikana esiin tuli useita kehityskohteita työn teossa. Työntekijöiden perehdytykseen kiinnitettiin enemmän huomiota. Tervetuliaiskirjettä muokattiin ja seurattiin, että työntekijät ovat käyneet läpi perehdytysmateriaalit. Seurantajakson aikana kiinnitettiin huomiota siihen, että työntekijöillä ei ole riittävää tietoa palkasta, palkanmaksuaikataulusta, vuorojen varaamisesta ja työvaatetuksesta. Näitä alettiin kertaamaan työsopimuksen solmimisen yhteydessä. Viestimisestä työntekijöiden kanssa tuli myös aktiivisempaa. Työntekijät tulivat tutummiksi ja heiltä tuli positiivista palautetta rekrytoijan ollessa helpommin tavoiteltavissa ja saaden apua kysymyksiinsä.