Esihenkilön vuorovaikutustaitojen vaikutus alaisten työhyvinvointiin ja motivaatioon
Lukkari, Onni (2022)
Lukkari, Onni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716440
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää esihenkilön vuorovaikutustaitojen merkitystä työntekijöiden työhyvinvointiin pohtimalla mitä esihenkilöt voisivat tehdä toisin ja paremmin jotta työhyvinvointi ja motivaatio työhön säilyisi ja lisääntyisi. Opinnäytetyössä keskityttiin työntekijöiden kokemuksiin esihenkilön vuorovaikutustaidoista ja vuorovaikutustaitojen merkityksestä työpanokseen.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, jonka vastaukset kerättiin ihmisiltä, jotka ovat joskus olleet alaisena. Kyselyä jaettiin sosiaalisen median alustoilla. Kyselyyn vastasi 181 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että esihenkilön vuorovaikutustaidot todellakin ovat tärkeässä osassa johtaja-johdettava-suhteessa. Eri-ikäiset, eri aloilla työskentelevät ja eri työkokemuksen omaavat ihmiset vastaanottavat eri lailla esihenkilön viestintää ja vuorovaikutusprosessi on erilainen riippuen juurikin näistä taustatekijöistä.
Tutkimuksesta voitiin päätellä, että esihenkilön on harkittava erilaisia viestintä- ja palautteenantotyylejä erilaisten ihmisten johtamisessa.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, jonka vastaukset kerättiin ihmisiltä, jotka ovat joskus olleet alaisena. Kyselyä jaettiin sosiaalisen median alustoilla. Kyselyyn vastasi 181 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että esihenkilön vuorovaikutustaidot todellakin ovat tärkeässä osassa johtaja-johdettava-suhteessa. Eri-ikäiset, eri aloilla työskentelevät ja eri työkokemuksen omaavat ihmiset vastaanottavat eri lailla esihenkilön viestintää ja vuorovaikutusprosessi on erilainen riippuen juurikin näistä taustatekijöistä.
Tutkimuksesta voitiin päätellä, että esihenkilön on harkittava erilaisia viestintä- ja palautteenantotyylejä erilaisten ihmisten johtamisessa.