Balanced Scorecardin vaikutus henkilöstön työhön : valmet Oyj
Ihalainen, Siiri (2022)
Ihalainen, Siiri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114299
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka toimeksiantajaorganisaatiossa käytössä oleva Balanced Scorecard mittaristo ohjaa henkilöstöä toimimaan suhteessa organisaation strategiaan. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Valmet Oyj. Valmet on kansainvälinen prosessiteknologioiden, automaatioratkaisujen sekä palveluiden toimittaja ja kehittäjä paperi-, energia- ja selluteollisuudelle. Tutkimus toteutettiin Valmetin taloushallinnon palvelukeskukseen. Tutkimus oli tarpeellinen, sillä organisaatiossa ei ollut aikaisemmin tutkittu, miten mittaristo vaikuttaa tai ohjaa henkilöstön työtä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Kvalitatiivisessa osuudessa hyödynnettiin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastattelujen tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva organisaation nykyisestä mittaristosta, sen tavoitteista ja kytkeytymisestä strategiaan. Haastatteluja tehtiin viisi, joista neljä toteutettiin suomeksi ja yksi englanniksi. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä ja ne analysoitiin aineistolähtöisesti. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyn tavoitteena oli tarkastella, kuinka paljon henkilöstö kokee Balanced Scorecardin vaikuttavan heidän työhönsä ja auttaako mittaristo henkilöstöä toimimaan strategian mukaisesti. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja kyselylomake oli auki 28.12.2021–14.1.2022 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 58 henkilöä, jolloin vastausprosentti oli 30 %. Kyselyn tulosten analysoimiseksi analyysimenetelminä hyödynnettiin suoria jakaumia ja tunnuslukuja. Tutkimuksen avulla saatiin muodostettua kattava kuva organisaation nykyisestä Balanced Scorecard mittaristosta, sen muodostusprosessista, tavoitteista ja kytkeytymisestä organisaation strategiaan. Tämän syvällisen ymmärtämisen pohjalta saatiin kyselyllä kartoitettua henkilöstön kokemuksia tästä nykyisestä mittaristosta ja sen ohjaavuudesta heidän työssään. Näiden tutkimustulosten pohjalta saatiin muodostettua kokonaiskuva nykyisestä mittaristosta ja sen ohjaavuudesta sekä nostettua esille kehityskohteita toimeksiantajaorganisaatiolle mittariston ohjaavuuden parantamiseksi.