Analogis-digitaalinen vallankumous: Mustavalkoisen hienovedoksen tekeminen analogisessa sekä digitaalisessa prosessissa.
Mellenius, Väinö (2022)
Mellenius, Väinö
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615621
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin mustavalkoisen hienovedoksen tekemistä täysin analogisena prosessina sekä täysin digitaalisena prosessina. Pyrin hienovedostuksen perinteiden mukaisesti sävykkäisiin, pimiössä käsin tehtyihin valokuvavedoksiin sekä saman pyrkimyksen mukaisesti tuottamaan kuvat digitaalisina valokuvatulosteina. Tutkimuskysymykseni olivat, miten hienovedos tehdään pimiössä ja kuinka sama prosessi tehdään digitaalisesti. Pohdin analogisen ja digitaalisen prosessin läpikäynnin pohjalta, voiko digitaalinen kuvataiteilija hyötyä analogisen kuvantekemisen osaamisesta.
Ensisijaisena tutkimusaineistona minulla oli prosessien läpikäymisen yhteydessä syntyneet havainnot ja ongelmien ratkaiseminen. Tutkimukseen hain tukea käyttämistäni tietolähteistä sekä aiemmista kokemuksistani pimiötyöskentelystä ja digitaalisten kuvien käsittelystä.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusta. Sen avulla tutkin miten hienovedosten ja digitaalisten valokuvaprinttien sävykkyys syntyy. Tutkin myös sitä, mitkä käytetyt tekniikat ja tekijät vaikuttavat hienovedostuksen perinteiden mukaisten kuvien syntymiseen. Analysoin tutkimuksen kautta kerättyjä tietoja laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä ja lopullisia tutkimuksen kautta syntyneitä töitä formalistisella analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen johtopäätöksinä havaitsin, että monet pienet tekniset seikat vaikuttavat klassisen hienovedoksen mukaisten kuvien syntymiseen. Valitulla filmillä ja filmin kehittämisellä on vaikutusta lopputulokseen. Digitaalisten kuvien jälkikäsittelyllä voidaan tehdä suuria muutoksia sävyjen toistamiseen. Myös valitulla valokuvapaperilla, sekä analogisessa että digitaalisessa kuvantekemisessä, on vaikutusta lopullisen kuvan ulkoasuun.
Ensisijaisena tutkimusaineistona minulla oli prosessien läpikäymisen yhteydessä syntyneet havainnot ja ongelmien ratkaiseminen. Tutkimukseen hain tukea käyttämistäni tietolähteistä sekä aiemmista kokemuksistani pimiötyöskentelystä ja digitaalisten kuvien käsittelystä.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusta. Sen avulla tutkin miten hienovedosten ja digitaalisten valokuvaprinttien sävykkyys syntyy. Tutkin myös sitä, mitkä käytetyt tekniikat ja tekijät vaikuttavat hienovedostuksen perinteiden mukaisten kuvien syntymiseen. Analysoin tutkimuksen kautta kerättyjä tietoja laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä ja lopullisia tutkimuksen kautta syntyneitä töitä formalistisella analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen johtopäätöksinä havaitsin, että monet pienet tekniset seikat vaikuttavat klassisen hienovedoksen mukaisten kuvien syntymiseen. Valitulla filmillä ja filmin kehittämisellä on vaikutusta lopputulokseen. Digitaalisten kuvien jälkikäsittelyllä voidaan tehdä suuria muutoksia sävyjen toistamiseen. Myös valitulla valokuvapaperilla, sekä analogisessa että digitaalisessa kuvantekemisessä, on vaikutusta lopullisen kuvan ulkoasuun.