Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tapahtuma- ja ratsastusalan yrtiykselle
Savioja, Laura (2022)
Savioja, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515450
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Työn toimeksiantajana toimi Sammin Ratsutila, joka tarjoaa juhla- ja ratsastuspalveluita niin yksityis- kuin yritysasiakkaillekin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan markkinointia sosiaalisessa mediassa ja tuoda toimeksiantajalle lisää näkyvyyttä eri sosiaalisen median kanavissa. Toiminnallisen työn perusteella luotiin hyödyllinen ja helppokäyttöinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja markkinoinnin suunnitteluun. Teoriaosuuden ensimmäinen pääkappale käsittelee markki-noinnin perusteita ja palvelumarkkinointia. Teoriaosuuden toinen pääkappale käsittelee sosiaalista mediaa sekä sisällöntuotantoa ja mainostamista. Teoriaosuuden viimeinen pää-kappale käsittelee markkinoinnin suunnittelua, joka sisältää SWOT-analyysin ja kilpailija-analyysin.
Opinnäytetyön tueksi tehtiin kyselytutkimus toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä, johon kerättiin Instagram-seuraajien näkemyksiä. Kyselytutkimuksessa selvitettiin Instagram-seuraajien kohderyhmää, heidän tyytyväisyyttänsä sisältöön sekä toiveita Instagram-sivujen sisältöön tulevaisuudessa. Tutkimusta varten luotiin sähköinen kyselylomake, jonka linkki jaettiin toimeksiantajan Instagram-seuraajille. Vastauksia kertyi 82 kappaletta. Tutkimuksessa selvinneet tulokset kirjattiin ylös ja niistä tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Lisäksi toiminalliseen osuuteen kuului SWOT-analyysi ja kilpailija-analyysi sekä sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissaan. Sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello auttaa toimeksiantajaa hahmottamaan vuoden tärkeät päivämäärät, ja SWOT-analyysin avulla pystytään uhat ja heikkoudet kääntämään vahvuuksiksi ja mahdollisuuksiksi. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää sosiaalisen median markkinointiaan ja saamaan lisää näkyvyyttä.
Asiasanat: markkinointi, markkinoinnin suunnittelu, sosiaalinen media
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja markkinoinnin suunnitteluun. Teoriaosuuden ensimmäinen pääkappale käsittelee markki-noinnin perusteita ja palvelumarkkinointia. Teoriaosuuden toinen pääkappale käsittelee sosiaalista mediaa sekä sisällöntuotantoa ja mainostamista. Teoriaosuuden viimeinen pää-kappale käsittelee markkinoinnin suunnittelua, joka sisältää SWOT-analyysin ja kilpailija-analyysin.
Opinnäytetyön tueksi tehtiin kyselytutkimus toimeksiantajan sosiaalisen median käytöstä, johon kerättiin Instagram-seuraajien näkemyksiä. Kyselytutkimuksessa selvitettiin Instagram-seuraajien kohderyhmää, heidän tyytyväisyyttänsä sisältöön sekä toiveita Instagram-sivujen sisältöön tulevaisuudessa. Tutkimusta varten luotiin sähköinen kyselylomake, jonka linkki jaettiin toimeksiantajan Instagram-seuraajille. Vastauksia kertyi 82 kappaletta. Tutkimuksessa selvinneet tulokset kirjattiin ylös ja niistä tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Lisäksi toiminalliseen osuuteen kuului SWOT-analyysi ja kilpailija-analyysi sekä sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissaan. Sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello auttaa toimeksiantajaa hahmottamaan vuoden tärkeät päivämäärät, ja SWOT-analyysin avulla pystytään uhat ja heikkoudet kääntämään vahvuuksiksi ja mahdollisuuksiksi. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää sosiaalisen median markkinointiaan ja saamaan lisää näkyvyyttä.
Asiasanat: markkinointi, markkinoinnin suunnittelu, sosiaalinen media