Suomalaisten matkailuohjelmien vaikutus matkailuun
Ala-Rasula, Kati (2014)
Ala-Rasula, Kati
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158135
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko suomalaisilla matkailuohjelmilla vaikutusta kuluttajien matkustuskäyttäytymiseen. Tämän lisäksi tutkittiin, millaiset ihmiset todennäköisimmin toteuttaisivat matkan tai aktiviteetin sen televisiosta nähtyään.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on käytetty matkailijoiden arvoihin ja asenteisiin liit-tyviä teorioita, motivaatiotekijöitä matkalle lähdön takana sekä television vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen. Teoriaosuudessa käydään läpi mm. Maslow’n tarvehierarkia-malli, Plogin psykograafiset tyypit sekä Cohenin neljän eri matkailijatyypin luokittelu.
Työ on toteutettu käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä lähestymistapaa kyselyn muo-dossa. Lisäksi aineistoa on kerätty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä tutkimalla. Työn taustalla on myös katsottu lukemattomia jaksoja matkailuohjelmia. Kyselyyn, joka toteutettiin Webropolilla, saatiin kaikkiaan 73 vastausta. Linkki jaettiin Rantapallon sivuilla sekä tutkimukseen valittujen matkailuohjelmien päähenkilöiden Twitter-tileillä.
Vastausten perusteella tulokseksi saatiin, että tutkimukseen valitut matkailuohjelmat vaikuttavat erityisesti allosentrisiin matkailijoihin. Vastakohtana tälle olivat psykosentri-set matkaajat, joihin seikkailullisemmat ohjelmat eivät vedonneet. Myös heihin televisi-olla oli kuitenkin vaikutusta, sillä se kannusti heidät lähtemään pakettimatkalle Matka-oppaat-ohjelman innoittamana.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on käytetty matkailijoiden arvoihin ja asenteisiin liit-tyviä teorioita, motivaatiotekijöitä matkalle lähdön takana sekä television vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen. Teoriaosuudessa käydään läpi mm. Maslow’n tarvehierarkia-malli, Plogin psykograafiset tyypit sekä Cohenin neljän eri matkailijatyypin luokittelu.
Työ on toteutettu käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä lähestymistapaa kyselyn muo-dossa. Lisäksi aineistoa on kerätty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä tutkimalla. Työn taustalla on myös katsottu lukemattomia jaksoja matkailuohjelmia. Kyselyyn, joka toteutettiin Webropolilla, saatiin kaikkiaan 73 vastausta. Linkki jaettiin Rantapallon sivuilla sekä tutkimukseen valittujen matkailuohjelmien päähenkilöiden Twitter-tileillä.
Vastausten perusteella tulokseksi saatiin, että tutkimukseen valitut matkailuohjelmat vaikuttavat erityisesti allosentrisiin matkailijoihin. Vastakohtana tälle olivat psykosentri-set matkaajat, joihin seikkailullisemmat ohjelmat eivät vedonneet. Myös heihin televisi-olla oli kuitenkin vaikutusta, sillä se kannusti heidät lähtemään pakettimatkalle Matka-oppaat-ohjelman innoittamana.