Myyntilaskujen maksuehtojen vaikutus kassavirtaan
Kivipensas, Janika (2022)
Kivipensas, Janika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214518
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myyntilaskujen maksuehtoja ja niiden vaikutusta yrityksen kassavirtaan. Tavoitteena on selvittää mitä maksuehdot tarkoittavat, millaisia erilaisia maksuehtoja on olemassa ja kuinka erilaiset maksuehdot vaikuttavat yrityksen kassavirtaan.
Teoriaosuudessa avataan erilaisia käsitteitä työn keskeisistä aiheista ja perehdytään hieman myyntiprosessiin, maksuehtoihin sekä kassavirtaan ja sitä kautta myös hieman maksuvalmiuteen. Tutkimusosiossa kerrotaan miksi ja miten tutkimus suoritettiin ja minkälaisiin johtopäätöksiin päädyttiin.
Maksuehdon valinta yritykselle ei ole yksinkertainen asia ja työn lopussa on yhteenveto, jossa tuodaan esiin tutkimuksesta saatu analyysi, eli miten myyntilaskun maksuehto vaikuttaa kassavirtaan ja miten maksuehto kannattaa valita myyntitilanteessa sekä kuinka kassa-alennukset maksuehdoissa vaikuttavat kassavirtaan.
Opinnäytetyöllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, mutta tutkimus suoritettiin pörssiyhtiön Kesko Oyj:n avulla. Opinnäytetyöstä hyötyvät ne, jotka haluavat selvittää maksuehtojen vaikutukset yrityksen liiketoiminnassa.
Teoriaosuudessa avataan erilaisia käsitteitä työn keskeisistä aiheista ja perehdytään hieman myyntiprosessiin, maksuehtoihin sekä kassavirtaan ja sitä kautta myös hieman maksuvalmiuteen. Tutkimusosiossa kerrotaan miksi ja miten tutkimus suoritettiin ja minkälaisiin johtopäätöksiin päädyttiin.
Maksuehdon valinta yritykselle ei ole yksinkertainen asia ja työn lopussa on yhteenveto, jossa tuodaan esiin tutkimuksesta saatu analyysi, eli miten myyntilaskun maksuehto vaikuttaa kassavirtaan ja miten maksuehto kannattaa valita myyntitilanteessa sekä kuinka kassa-alennukset maksuehdoissa vaikuttavat kassavirtaan.
Opinnäytetyöllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, mutta tutkimus suoritettiin pörssiyhtiön Kesko Oyj:n avulla. Opinnäytetyöstä hyötyvät ne, jotka haluavat selvittää maksuehtojen vaikutukset yrityksen liiketoiminnassa.