XR-teknologian hyödyntäminen hoitotyön oppimisessa : kardiopulmonaalinen elvytys
Jantunen, Miiro; Määttä, Teemu (2022)
Jantunen, Miiro
Määttä, Teemu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114174
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla koota tutkittua tietoa XRteknologian, laajennetun virtuaalisen todellisuuden, hyödynnettävyydestä hoitotyön opetuksessa ja etenkin kardiopulmonaalisen elvytyksen opetusvälineenä. Tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksen avulla koota tietoa XR-teknologiasta opetusvälineenä ja mahdollisena uutena tapana osaamisen kehittymiseen. Kirjallisuuskatsaus koostui kansainvälisistä tutkimuksista, julkaisuista ja artikkeleista (n=7). Käytetyt aineistot ovat enintään viisi vuotta vanhoja. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyö oli osa Turun ammattikorkeakoulun PedaXR-hanketta, jonka tarkoituksena on tutkia, tunnistaa ja reagoida teknologian tuomiin muutostarpeisiin. Hankkeen myötä eri yritykset ja oppilaitokset voivat toimia yhteistyössä hyödyntäen XR-teknologiaa. Hankkeen tarkoituksena on myös tuottaa oppisisältöä XR-teknologiaan nojautuen. PedaXR-hanke toteutetaan yhdessä Haaga-Helian, Turun, Metropolian ja Kajaanin ammattikorkeakoulujen kanssa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että XR-teknologiasta on hyötyä hoitotyön oppimisessa, turvallisen ympäristön luomisessa, erilaisten tilanteiden harjoittelussa ja käyttäjien oppimiseen uppoutumisessa. Lisäksi käyttäjät suhtautuvat yleisen positiivisesti XR-teknologiaan. Teknologian rajoitteina voidaan vielä pitää tarvittavien välineiden hankintaa, toimivuutta sekä välittömän palautteen uupumista laitteistoa hyödyntävistä ohjelmistoista.
Opinnäytetyö oli osa Turun ammattikorkeakoulun PedaXR-hanketta, jonka tarkoituksena on tutkia, tunnistaa ja reagoida teknologian tuomiin muutostarpeisiin. Hankkeen myötä eri yritykset ja oppilaitokset voivat toimia yhteistyössä hyödyntäen XR-teknologiaa. Hankkeen tarkoituksena on myös tuottaa oppisisältöä XR-teknologiaan nojautuen. PedaXR-hanke toteutetaan yhdessä Haaga-Helian, Turun, Metropolian ja Kajaanin ammattikorkeakoulujen kanssa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että XR-teknologiasta on hyötyä hoitotyön oppimisessa, turvallisen ympäristön luomisessa, erilaisten tilanteiden harjoittelussa ja käyttäjien oppimiseen uppoutumisessa. Lisäksi käyttäjät suhtautuvat yleisen positiivisesti XR-teknologiaan. Teknologian rajoitteina voidaan vielä pitää tarvittavien välineiden hankintaa, toimivuutta sekä välittömän palautteen uupumista laitteistoa hyödyntävistä ohjelmistoista.