Ohjaa ja opeta – toimintaopas nuorten kesätyöllistämiseen
Huotari, Mika (2022)
Huotari, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113655
Tiivistelmä
Nuorten kesätyöllistäminen on osa nuoren kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä osana aktiivista kansalaisuutta ja osallistavaa yhteiskuntaa. Nuoret odottavat työltä toimeentuloa, yhteisöllisyyttä, hyvinvointia sekä miellekkyyttä. Lisäksi työn odotetaan vastaavan omia arvoja ja asenteita.
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut ja Ohjaamo Jyväskylä, joka on yksi noin 70:stä Suomessa toimivasta Ohjaamosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kesätyöllistämiseen liittyviä käytänteitä. Kehittämistarpeena oli laatia niiden pohjalta toimintaopas työnantajan käyttöön. Oppaan tavoitteena on tukea ja kannustaa työnantajia tarjoamaan rohkeasti kesätöitä nuorille 15-16-vuotiaille. Lisäksi toimintaoppaan tavoitteena on helpottaa työnantajien työkiirettä, lisätä kesätöitä tarjoavien toimintayksiköiden määrää sekä edistää nuorten kesätyöjaksojen laadukkuutta. Toimintaopas vastaa parhaimmillaan työn tarjoamisen ohella työntekemiseen liittyviin asenteisiin.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen tutkimus, jonka lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia eli laadullisia että kvantitatiivisia eli määrällisiä menetelmiä. Menetelmissä hyödynnettiin enemmän laadullisia analysointitapoja, sillä tarkoituksena oli laatia laadullisesti arvokas toimintaopas tilaajan käyttöön. Hyödynnettyjä menetelmiä olivat yksilö- ja parihaastattelut, kysely sekä vertailukehittäminen eli benchmarking. Haastatteluiden avulla kuultiin vuoden 2021 nuorten kesätyöntekijöiden näkemyksiä kesätyöjakson onnistumisesta sekä kehityskohteista. Kyselyn avulla kerättiin aineistoa kesätyötä tarjoavilta työnantajilta tämän hetkisistä kesätyöllistämisen käytänteistä. Vertailukehittämisen avulla selvitettiin muiden julkisten organisaatioiden hyviä käytänteitä, joita analysoitiin toimintaopasta muodostettaessa.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia olivat ensimmäisen kesätyön merkitys, työnantajien roolien selventäminen, yleisesti kesätyöprosessin avaaminen, nuoren ohjaamisen ja kannustamisen tuki sekä 15-16-vuotiaisiin työntekijöihin keskittyvän lainsäädännön ja säädösten käsitteleminen. Tutkimustulosten pohjalta muodostui toimintaopas työnantajille 15-16-vuotiaiden kesätyöllistämiseen. Toimintaoppaassa käsitellään muun muassa kesätyöprosessia, työnantajan roolia ja vastuutehtäviä kesätyössä, ohjaamista ja kannustamista, toimintaohjeita kesätyön eri vaiheissa sekä toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä.
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut ja Ohjaamo Jyväskylä, joka on yksi noin 70:stä Suomessa toimivasta Ohjaamosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kesätyöllistämiseen liittyviä käytänteitä. Kehittämistarpeena oli laatia niiden pohjalta toimintaopas työnantajan käyttöön. Oppaan tavoitteena on tukea ja kannustaa työnantajia tarjoamaan rohkeasti kesätöitä nuorille 15-16-vuotiaille. Lisäksi toimintaoppaan tavoitteena on helpottaa työnantajien työkiirettä, lisätä kesätöitä tarjoavien toimintayksiköiden määrää sekä edistää nuorten kesätyöjaksojen laadukkuutta. Toimintaopas vastaa parhaimmillaan työn tarjoamisen ohella työntekemiseen liittyviin asenteisiin.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen tutkimus, jonka lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia eli laadullisia että kvantitatiivisia eli määrällisiä menetelmiä. Menetelmissä hyödynnettiin enemmän laadullisia analysointitapoja, sillä tarkoituksena oli laatia laadullisesti arvokas toimintaopas tilaajan käyttöön. Hyödynnettyjä menetelmiä olivat yksilö- ja parihaastattelut, kysely sekä vertailukehittäminen eli benchmarking. Haastatteluiden avulla kuultiin vuoden 2021 nuorten kesätyöntekijöiden näkemyksiä kesätyöjakson onnistumisesta sekä kehityskohteista. Kyselyn avulla kerättiin aineistoa kesätyötä tarjoavilta työnantajilta tämän hetkisistä kesätyöllistämisen käytänteistä. Vertailukehittämisen avulla selvitettiin muiden julkisten organisaatioiden hyviä käytänteitä, joita analysoitiin toimintaopasta muodostettaessa.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia olivat ensimmäisen kesätyön merkitys, työnantajien roolien selventäminen, yleisesti kesätyöprosessin avaaminen, nuoren ohjaamisen ja kannustamisen tuki sekä 15-16-vuotiaisiin työntekijöihin keskittyvän lainsäädännön ja säädösten käsitteleminen. Tutkimustulosten pohjalta muodostui toimintaopas työnantajille 15-16-vuotiaiden kesätyöllistämiseen. Toimintaoppaassa käsitellään muun muassa kesätyöprosessia, työnantajan roolia ja vastuutehtäviä kesätyössä, ohjaamista ja kannustamista, toimintaohjeita kesätyön eri vaiheissa sekä toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä.