Lukiolaisten informoiminen velkaantumisen ennaltaehkäisemiseksi
von Boehm, Ida (2022)
von Boehm, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113458
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja toteutettiin toimeksiantona Suomen Lukiolaisten Liitolle liittyen lukiolaisten informoimiseen velkaantumisen ennaltaehkäisemiseksi. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toteutustavaksi valittiin tekstimuotoinen infopaketti, joka suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tuotos eli infopaketti julkaistiin toimeksiantajan verkkosivuille helmikuussa 2022. Tuotos sisältää tietoa velkaantumisesta, siihen johtavista tekijöistä, siihen suhtautumisesta ja eri ratkaisuista tilanteeseen. Tuotoksen infopaketin tieto on muotoiltu helposti ymmärrettäväksi ja siihen on koottu tiivistettynä kaikki merkittävimmät velkaantumiseen liittyvät asiat, jotka voisivat askarruttaa tai kiinnostaa nuorta.
Tuotos liitettiin osaksi Suomen Lukiolaisten Liiton Pikatippi-nimistä kampanjaa ja se rakennettiin sisällöltään vastaamaan toimeksiantajan toiveita ja tuomaan kampanjaan yhden osa-alueen lisää. Pikatippi-kampanjan tarkoituksena on jakaa lukiolaisille tietoa työntekoon, toimeentuloon, tukiin, säästämiseen sekä sijoittamiseen liittyen. Kampanja näkyi Liiton sosiaalisessa mediassa, joten myös tuotosta pystyttiin hyödyntämään verkkosivujen lisäksi Liiton sosiaalisen median alustalla Instagramissa. Tuotos velkaantumiseen liittyen toi kampanjaan täten lisäarvoa.
Yksityishenkilöiden velkaantuminen on jo kauan kasvussa ollut, paljon puhuttava ongelma yhteiskunnassa. Tuotoksen tavoitteena on ennaltaehkäistä velkaantumista. Idea työhön lähti siitä, että yhteiskunnalliset ongelmat tulisi kohdata siellä, mistä ne saavat alkunsa. Mikäli nuorille annetaan jo ennen velkaantumisen alkamista tarvittavaa tietoa, voisi se vähentää myöhemmän iän velkaantumista. Tuotoksen kohderyhmä on nuoret lukioikäiset aikuiset ja Suomen Lukiolaisten Liitto valikoitui toimeksiantajaksi, sillä Liitolla on erinomainen alusta tavoittaa nuoria koko Suomen alueella. On lisäksi merkittävää, että Liitto tarjoaa jäsenilleen tietoa tärkeisiin aihealueisiin liittyen ja näin myös vahvistaa asemaansa lukiolaisten edunvalvojana. Tuotos tuo tätä kautta hyötyä toimeksiantajalle.
Raportin tietoperustaan kerättiin viimeaikaista tietoa asiaankuuluvilta tahoilta ja sen tarkoitus on antaa perustelut sille, miksi tuotos on ajankohtainen ja tarpeellinen. Tuotos eli tietopaketti kirjoitettiin nojaten kerättyyn tietoperustaan. Tietoperustassa käydään läpi velkaantumista ilmiönä, velkaantumisen seurauksia sekä eri tahojen tilastoja, jotka näyttävät velkaantumisilmiön kasvusuunnan. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi, mitä eri ratkaisuja velkaantumisen estämiseksi on kehitetty tai toteutettu.
Opinnäytetyöhön kuuluu tuotoksen ja tietoperustan lisäksi Suomen Lukiolaisten Liiton sosiaalisen median kanavassa Instagramissa toteutettu kysely, joka tarkoitus oli tuoda suuntaa antavaa tietoa nuorten ajatuksista raha-asioihin ja velkaantumiseen liittyen. Kysymykset olivat rahan käyttöön, säästämiseen, lainaamiseen sekä maksuhäiriömerkintään liittyviä. Kysely oli opinnäytetyön lisäksi hyödyllinen myös Suomen Lukiolaisten Liitolle, sillä Liitto sai osallistavaa ja herättävää sisältöä sosiaaliseen mediaansa sekä kohderyhmästään lisätietoa ja täten liiton julkaisemaa materiaalia on helpompi muotoilla kohderyhmälle sopivaksi.
Tuotos liitettiin osaksi Suomen Lukiolaisten Liiton Pikatippi-nimistä kampanjaa ja se rakennettiin sisällöltään vastaamaan toimeksiantajan toiveita ja tuomaan kampanjaan yhden osa-alueen lisää. Pikatippi-kampanjan tarkoituksena on jakaa lukiolaisille tietoa työntekoon, toimeentuloon, tukiin, säästämiseen sekä sijoittamiseen liittyen. Kampanja näkyi Liiton sosiaalisessa mediassa, joten myös tuotosta pystyttiin hyödyntämään verkkosivujen lisäksi Liiton sosiaalisen median alustalla Instagramissa. Tuotos velkaantumiseen liittyen toi kampanjaan täten lisäarvoa.
Yksityishenkilöiden velkaantuminen on jo kauan kasvussa ollut, paljon puhuttava ongelma yhteiskunnassa. Tuotoksen tavoitteena on ennaltaehkäistä velkaantumista. Idea työhön lähti siitä, että yhteiskunnalliset ongelmat tulisi kohdata siellä, mistä ne saavat alkunsa. Mikäli nuorille annetaan jo ennen velkaantumisen alkamista tarvittavaa tietoa, voisi se vähentää myöhemmän iän velkaantumista. Tuotoksen kohderyhmä on nuoret lukioikäiset aikuiset ja Suomen Lukiolaisten Liitto valikoitui toimeksiantajaksi, sillä Liitolla on erinomainen alusta tavoittaa nuoria koko Suomen alueella. On lisäksi merkittävää, että Liitto tarjoaa jäsenilleen tietoa tärkeisiin aihealueisiin liittyen ja näin myös vahvistaa asemaansa lukiolaisten edunvalvojana. Tuotos tuo tätä kautta hyötyä toimeksiantajalle.
Raportin tietoperustaan kerättiin viimeaikaista tietoa asiaankuuluvilta tahoilta ja sen tarkoitus on antaa perustelut sille, miksi tuotos on ajankohtainen ja tarpeellinen. Tuotos eli tietopaketti kirjoitettiin nojaten kerättyyn tietoperustaan. Tietoperustassa käydään läpi velkaantumista ilmiönä, velkaantumisen seurauksia sekä eri tahojen tilastoja, jotka näyttävät velkaantumisilmiön kasvusuunnan. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi, mitä eri ratkaisuja velkaantumisen estämiseksi on kehitetty tai toteutettu.
Opinnäytetyöhön kuuluu tuotoksen ja tietoperustan lisäksi Suomen Lukiolaisten Liiton sosiaalisen median kanavassa Instagramissa toteutettu kysely, joka tarkoitus oli tuoda suuntaa antavaa tietoa nuorten ajatuksista raha-asioihin ja velkaantumiseen liittyen. Kysymykset olivat rahan käyttöön, säästämiseen, lainaamiseen sekä maksuhäiriömerkintään liittyviä. Kysely oli opinnäytetyön lisäksi hyödyllinen myös Suomen Lukiolaisten Liitolle, sillä Liitto sai osallistavaa ja herättävää sisältöä sosiaaliseen mediaansa sekä kohderyhmästään lisätietoa ja täten liiton julkaisemaa materiaalia on helpompi muotoilla kohderyhmälle sopivaksi.