Kuvien käyttö esteettömän vuorovaikutuksen tukijana varhaiskasvatuksessa : kuvien käyttö esteettömän vuorovaikutuksen tukijana varhaiskasvatuksen arjessa, toimintaympäristönä päiväkoti
Hyrkäs, Jonna; Pahkala, Anni; Kivistö, Jenni; Tikkanen, Satu (2022)
Hyrkäs, Jonna
Pahkala, Anni
Kivistö, Jenni
Tikkanen, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013286
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä Asikkalan kunnan päiväkoti Hulivilin kanssa. Hulivili on vuonna 2008 valmistunut vuorohoitoyksikkö, jossa toimii kuusi lapsiryhmää. Aihe opinnäytetyöhömme tuli päiväkodin henkilöstöltä. Työntekijät kokivat, että lasten vuorovaikutuksen haasteiden vuoksi, ryhmiin tarvittiin menetelmiä kielellisen ilmaisun tueksi. He kokivat myös, etteivät olleet saaneet riittävästi opastusta kuvallisen tuen käyttämiseen ja soveltamiseen päiväkodin arjessa. Tutkimusten mukaan kuvallisen tuen käyttäminen lasten kielenkehityksen ja vuorovaikutuksen tukena hyödyttää kaikkia lapsia, joten kuvatuen tuominen osaksi päiväkodin toimintakulttuuria oli perusteltua. Tästä kumpusi opinnäytetyömme lyhyen aikavälin tavoite, joka oli tuottaa esteetöntä vuorovaikutusta tukeva kuvakansio sekä kansion käyttöä tukeva opas.
Toteutimme päiväkodin henkilöstölle kyselyn, jossa kartoitimme millaisia kuvia, kuvallisen tuen menetelmiä ja kuva-aiheita työntekijät työssään tarvitsevat ja miten niitä olisi heidän mielestään luontevinta käyttää. Työntekijöiden vastausten perusteella kuva-aiheita kohdennettiin tunneilmaisun esteettömyyden tukemiseen sekä kaveritilanteissa ja siirtymätilanteissa tapahtuvan vuorovaikutuksen tukemiseen. Oppaan tarkoitus on opastaa työntekijöitä käyttämään kuvia yhtenäisesti ja systemaattisesti osana päiväkodin arkea sekä antaa vinkkejä ja ideoita lasten esteettömän vuorovaikutuksen ja itseilmaisun tukemiseen. Tämä oli myös opinnäytetyömme pitkän aikavälin tavoite.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostui 0–3-vuotiaiden lasten kasvun ja kehityksen tukemisen teoriasta, lasten kielenkehitykseen painottuen sekä varhaiskasvatuksen roolin tarkastelusta esteettömän vuorovaikutuksen tukijana. Tietoperustan laatimisessa käytettiin luotettavia ja mahdollisimman uusia lähteitä ja lähdekirjallisuutta hyödynnettiin monipuolisesti.
Yhteistyökumppani arvioi kuvakansion ja oppaan sisältöä sekä välivaiheissa että niiden valmistuttua. Muokkasimme materiaalia yhteistyökumppanin toiveiden mukaan, jotta loppu-tuote palvelisi työyhteisöä ja päiväkodin lapsia parhaiten. Toteutimme päiväkodin henkilös-tölle palautekyselyn kuvakansion lopullisesta versiosta. Henkilöstö vastasi, että kansio so-veltuu hyvin käytännön työhön ja edistää päiväkodin vuorovaikutuksen esteettömyyttä ja lasten osallisuutta. Kuvien teemat vastasivat päiväkodin tarpeita ja oppaan tietoperusta tarjosi tarpeellista tietoa ja uutta näkökulmaa kuvien käyttöön vuorovaikutuksen tukena. Tunnekuvat koettiin uutena ja hyvänä lisänä kuvallisen tuen toteuttamiseen. Aihettamme voisikin jatkokehittää paneutumalla tarkemmin lasten kuvalliseen tunnekasvatukseen ja tun-teiden itseilmaisun tukemiseen.
Toteutimme päiväkodin henkilöstölle kyselyn, jossa kartoitimme millaisia kuvia, kuvallisen tuen menetelmiä ja kuva-aiheita työntekijät työssään tarvitsevat ja miten niitä olisi heidän mielestään luontevinta käyttää. Työntekijöiden vastausten perusteella kuva-aiheita kohdennettiin tunneilmaisun esteettömyyden tukemiseen sekä kaveritilanteissa ja siirtymätilanteissa tapahtuvan vuorovaikutuksen tukemiseen. Oppaan tarkoitus on opastaa työntekijöitä käyttämään kuvia yhtenäisesti ja systemaattisesti osana päiväkodin arkea sekä antaa vinkkejä ja ideoita lasten esteettömän vuorovaikutuksen ja itseilmaisun tukemiseen. Tämä oli myös opinnäytetyömme pitkän aikavälin tavoite.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostui 0–3-vuotiaiden lasten kasvun ja kehityksen tukemisen teoriasta, lasten kielenkehitykseen painottuen sekä varhaiskasvatuksen roolin tarkastelusta esteettömän vuorovaikutuksen tukijana. Tietoperustan laatimisessa käytettiin luotettavia ja mahdollisimman uusia lähteitä ja lähdekirjallisuutta hyödynnettiin monipuolisesti.
Yhteistyökumppani arvioi kuvakansion ja oppaan sisältöä sekä välivaiheissa että niiden valmistuttua. Muokkasimme materiaalia yhteistyökumppanin toiveiden mukaan, jotta loppu-tuote palvelisi työyhteisöä ja päiväkodin lapsia parhaiten. Toteutimme päiväkodin henkilös-tölle palautekyselyn kuvakansion lopullisesta versiosta. Henkilöstö vastasi, että kansio so-veltuu hyvin käytännön työhön ja edistää päiväkodin vuorovaikutuksen esteettömyyttä ja lasten osallisuutta. Kuvien teemat vastasivat päiväkodin tarpeita ja oppaan tietoperusta tarjosi tarpeellista tietoa ja uutta näkökulmaa kuvien käyttöön vuorovaikutuksen tukena. Tunnekuvat koettiin uutena ja hyvänä lisänä kuvallisen tuen toteuttamiseen. Aihettamme voisikin jatkokehittää paneutumalla tarkemmin lasten kuvalliseen tunnekasvatukseen ja tun-teiden itseilmaisun tukemiseen.