Keskustelu päihteiden käytöstä : apukortti kouluterveydenhoitajille
Korhonen, Katja (2022)
Korhonen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712588
Tiivistelmä
Kouluterveydenhuollon tehtäviä ovat oppilaan kasvun, kehityksen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta sekä erityisen tuen tarpeen varhainen tunnistaminen ja tukeminen. Kouluterveydenhoitaja on kouluympäristössä terveyden edistämisen asiantuntija, jonka työnkuvaan kuuluvat myös vaikeiden aiheiden puheeksi ottaminen, varhainen puuttuminen, erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja syrjäytymisen ehkäisy. Kouluterveydenhoitajan tehtäviin kuuluvat myös päihteiden käytön puheeksi ottaminen, ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen päihdeongelmaan. Päihdetyössä käytettyjä menetelmiä ovat mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Terveydenhoitajan ammatillisiin osaamisvaatimuksiin kuuluvat esimerkiksi hyvät vuorovaikutustaidot, huolen puheeksiotto, terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen, varhainen puuttuminen ja tukeminen sekä ratkaisukeskeinen ja voimavaralähtöinen ohjaus ja neuvonta.
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin kouluterveydenhoitajien työn tueksi apukortti, joka on käytännönläheinen työkalu, jonka avulla kouluterveydenhoitaja saa vinkkejä ja tukea keskustellessa päihteiden käytöstä nuoren kanssa. Apukortissa on valmiita kysymysvaihtoehtoja ja esimerkkejä, jotka pohjaavat vuorovaikutukseen, mini-interventioon ja motivoivaan keskusteluun. Apukortti on A4-kokoinen, kaksisivuinen ja tulostettava tai sähköisesti käytettävä kortti, jota voi hyödyntää keskustelun ohessa.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina oli Jyväskylän kaupungin kouluterveydenhuolto. Apukortin tavoite on parantaa kouluterveydenhoitajien osaamista sekä madaltaa päihteiden käytön puheeksioton kynnystä. Apukortti mahdollistaa yhtenäisten käytäntöjen toteutumista ja voi parantaa kouluterveydenhuollossa työn laatua.
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin kouluterveydenhoitajien työn tueksi apukortti, joka on käytännönläheinen työkalu, jonka avulla kouluterveydenhoitaja saa vinkkejä ja tukea keskustellessa päihteiden käytöstä nuoren kanssa. Apukortissa on valmiita kysymysvaihtoehtoja ja esimerkkejä, jotka pohjaavat vuorovaikutukseen, mini-interventioon ja motivoivaan keskusteluun. Apukortti on A4-kokoinen, kaksisivuinen ja tulostettava tai sähköisesti käytettävä kortti, jota voi hyödyntää keskustelun ohessa.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina oli Jyväskylän kaupungin kouluterveydenhuolto. Apukortin tavoite on parantaa kouluterveydenhoitajien osaamista sekä madaltaa päihteiden käytön puheeksioton kynnystä. Apukortti mahdollistaa yhtenäisten käytäntöjen toteutumista ja voi parantaa kouluterveydenhuollossa työn laatua.