E-urheilun sponsorointi
Korpihete, Niklas (2022)
Korpihete, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille näkemyksiä sponsoroinnista, sekä elektronisen urheilun markkinoinnista. Tarkoitus oli selkeyttää ihmisten näkemyksiä alasta ja siihen liittyvästä toiminnasta, tuomalla esiin kiinnostavia vaihtoehtoja, ilmiöitä ja teemoja. Tutkimuksen viitekehys rakentuu suositusta suomalaisesta e-urheilun käsikirjasta sekä globaalien verkkosivujen raporteista, artikkeleista ja tutkimuksista.
Teoriaosuudessa avattiin elektronisen urheilun ja sponsoroinnin käsitteitä & historiaa. Tarkoituksena oli myös avata eri genrejen esports-pelejä perusteiden tasolla, koska ne voivat sekoittua toistensa joukkoon pelkän nimen muistamisen perusteella. Tarkoituksena oli myös tuoda esille eri markkinointikanavien tärkeys, kuten turnausten, suoratoistajien ja vaikuttajien sponsorointi.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen laadullista teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin anonyymisti kahta alalla yli kymmenen vuotta toiminutta pro-pelaajaa, jotka pelaavat eri peligenreä, asuvat eri maissa ja työskentelevät eri aloilla. Haastatteluteemoina olivat elektronisen urheilun alan yritykset, sponsorointi ja markkinointi.
Tutkimuksen tuloksissa painottui pelaajien näkökulma. Elektronisen urheilun maailman markkinoinnissa on haastateltavien mukaan tärkeää muistaa mm. tuotteen tai palvelun rehellisyys, aitous ja selkä viesti, jos halutaan tavoittaa kohdeyleisö oikein. Haastatellut kertoivat myös näkemyksistään alan tulevaisuudesta ja miten isoksi ilmiöksi se voisi kasvaa.
Teoriaosuudessa avattiin elektronisen urheilun ja sponsoroinnin käsitteitä & historiaa. Tarkoituksena oli myös avata eri genrejen esports-pelejä perusteiden tasolla, koska ne voivat sekoittua toistensa joukkoon pelkän nimen muistamisen perusteella. Tarkoituksena oli myös tuoda esille eri markkinointikanavien tärkeys, kuten turnausten, suoratoistajien ja vaikuttajien sponsorointi.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen laadullista teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin anonyymisti kahta alalla yli kymmenen vuotta toiminutta pro-pelaajaa, jotka pelaavat eri peligenreä, asuvat eri maissa ja työskentelevät eri aloilla. Haastatteluteemoina olivat elektronisen urheilun alan yritykset, sponsorointi ja markkinointi.
Tutkimuksen tuloksissa painottui pelaajien näkökulma. Elektronisen urheilun maailman markkinoinnissa on haastateltavien mukaan tärkeää muistaa mm. tuotteen tai palvelun rehellisyys, aitous ja selkä viesti, jos halutaan tavoittaa kohdeyleisö oikein. Haastatellut kertoivat myös näkemyksistään alan tulevaisuudesta ja miten isoksi ilmiöksi se voisi kasvaa.