StaffMillin vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyystutkimus
Belhout, Amin (2022)
Belhout, Amin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712428
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli henkilöstövuokraukseen keskittyvä StaffMill Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan vuokratyöntekijöiden nykyistä työtyytyväisyyttä ja siihen oli tarkoitus pyrkiä löytämään ne tekijät, mihin vuokratyöntekijät ovat tyytyväisiä sekä selkeitä kehityskohteita. Tutkimus oli aiheeltaan ajankohtainen ja hyvä lisä StaffMillin omaan laajempaan työtyytväisyyskyselyyn. StaffMill tutkii heidän vuokratyöntekijöidensä työtyytyväisyyttä säännöllisesti laajan kyselyn avulla.
Työtyytyväisyyttä lähdettiin kartoittamaan ensin tietoperustan kautta, jossa käsiteltiin työtyytyväisyyttä ja sen osa-alueita ja tekijöitä, jotka siihen vaikuttavat. Teorian tärkein osio oli työtyytyväisyyden läpikäynti eli se mitä työtyytyväisyys on ja sen vaikutukset. Tärkeää on myös tuntea ne tekijät, jotka vaikuttavat työtyytyväisyyteen. Työtyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät ovat oleellisia, koska siinä perehdyttiin työn kannalta oleellisimpiin asioihin, joiden perusteella työtyytyväisyyttä pyrittiin arvioimaan.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, koska haastattelut ja aineiston analyysi toteutuivat parhaiten kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Haastatteluun valittiin puolistrukturoitu haastattelumuoto ja aineistoille laadullinen sisällön analyysi. Haastattelut suoritettiin 25.04–4.05.2022 välisenä aikana. Puhelinhaastatteluun osallistui yhteensä kahdeksan StaffMillin vuokratyöntekijää. Haastattelun teemat ja niihin rinnastetut kysymykset valittiin tietoperustassa esiteltyjen tekijöiden perusteella.
Tuloksista voitiin huomata, että toimeksiantajan vuokatyöntekijöiden työtyytyväisyyden olevan hyvällä tasolla. Kun lähdettiin tutkimaan tarkemmin työtyyväisyyttä niin, oli huomattavissa selkeitä kehityskohteita. Oleellisemmat kehityskohteet StaffMillin sisällä olivat työsuhde ja käytännön asioiden puutteellinen tieto vuokratyöntekijöiden keskuudessa. Toiseksi kehityskohteeksi nousi esiin työhyvinvoinnin kehittäminen niiden työntekijöiden kohdalle, jotka kokivat yhteisöllisyyden puutetta. Näihin tulisi toimeksiantajan kiinnittää huomiota. Näitä kehityskohteita käydään tarkemmin tässä opinnäytetyössä. Asiakasyrityksiin oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta vuokratyöntekijät kaipasivat enemmän parempaa perehdytystä sekä viestintää.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2022 ja työ valmistui toukokuussa 2022. Opinnäytetyöprosessi sujui aikataulun mukaisesti ja suunnitelmasta pidettiin kiinni pieniä aikataulumuutoksista huolimatta.
Työtyytyväisyyttä lähdettiin kartoittamaan ensin tietoperustan kautta, jossa käsiteltiin työtyytyväisyyttä ja sen osa-alueita ja tekijöitä, jotka siihen vaikuttavat. Teorian tärkein osio oli työtyytyväisyyden läpikäynti eli se mitä työtyytyväisyys on ja sen vaikutukset. Tärkeää on myös tuntea ne tekijät, jotka vaikuttavat työtyytyväisyyteen. Työtyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät ovat oleellisia, koska siinä perehdyttiin työn kannalta oleellisimpiin asioihin, joiden perusteella työtyytyväisyyttä pyrittiin arvioimaan.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, koska haastattelut ja aineiston analyysi toteutuivat parhaiten kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Haastatteluun valittiin puolistrukturoitu haastattelumuoto ja aineistoille laadullinen sisällön analyysi. Haastattelut suoritettiin 25.04–4.05.2022 välisenä aikana. Puhelinhaastatteluun osallistui yhteensä kahdeksan StaffMillin vuokratyöntekijää. Haastattelun teemat ja niihin rinnastetut kysymykset valittiin tietoperustassa esiteltyjen tekijöiden perusteella.
Tuloksista voitiin huomata, että toimeksiantajan vuokatyöntekijöiden työtyytyväisyyden olevan hyvällä tasolla. Kun lähdettiin tutkimaan tarkemmin työtyyväisyyttä niin, oli huomattavissa selkeitä kehityskohteita. Oleellisemmat kehityskohteet StaffMillin sisällä olivat työsuhde ja käytännön asioiden puutteellinen tieto vuokratyöntekijöiden keskuudessa. Toiseksi kehityskohteeksi nousi esiin työhyvinvoinnin kehittäminen niiden työntekijöiden kohdalle, jotka kokivat yhteisöllisyyden puutetta. Näihin tulisi toimeksiantajan kiinnittää huomiota. Näitä kehityskohteita käydään tarkemmin tässä opinnäytetyössä. Asiakasyrityksiin oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta vuokratyöntekijät kaipasivat enemmän parempaa perehdytystä sekä viestintää.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2022 ja työ valmistui toukokuussa 2022. Opinnäytetyöprosessi sujui aikataulun mukaisesti ja suunnitelmasta pidettiin kiinni pieniä aikataulumuutoksista huolimatta.