Toimintakykyä kehittävät ja ohjaavat kyvykkyydet Omnian sisäisissä palveluissa
Hissa, Matti (2022)
Hissa, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712394
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tavoitteena oli muodostaa Omnian sisäisten palveluiden yksikölle kyvykkyyksien periaatteet, jotka vahvistaisivat sekä strategian että perustehtävien toteuttamista. Tavoitteena oli löytää erilaisten ratkaisujen muodossa organisatorisia kyvykkyyksiä resurssien kohdentamisen, asiakaslähtöisyyden sekä dynaamisen ohjauksen näkökulmista. Tavoitteena oli myös luoda ymmärrys, missä määrin organisaation ja yksikön rajat tulisi ylittyä kyvykkyysajattelussa. Tausta tarpeelle oli syntynyt käynnistyneestä strategiatyöstä, jonka osaksi kyvykkyysajattelu haluttiin liittää. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona.
Tietoperustan tavoitteena oli rakentaa eheä käsitys kyvykkyyksien taustateoriasta sekä siihen liittyvistä keskeisistä elementeistä ja muutoksia palvelevasta dynaamisesta näkökulmasta. Näiden lisäksi tavoitteena oli nostaa esille asiakasnäkökulmaa edellä mainittujen teorioiden osana. Tietoperusta aloitettiin resurssiperustaisen ajattelun kautta luoden ymmärrystä resurssien merkittävyydestä ja roolista osana kyvykkyyskäsitettä. Seuraavaksi käsiteltiin kyvykkyyskäsitettä organisatorisesta ja yleishyödyllisen toimijan näkökulmasta. Tämän jälkeen käytiin läpi ydinosaamisen roolia kyvykkyyksissä rajapintojen ylittämisen ja syvällistä osaamista korostavan näkökulman avulla. Lopuksi käsiteltiin vielä dynaamisten kyvykkyyksien teoria keskeisine elementteineen luoden ymmärryksen muuttuvan maailman vaatimista kyvykkyyksistä.
Empiirinen osuus toteutettiin keräämällä aineisto kahden (4.4.2022 ja 7.4.2022) fokusoidun ryhmähaastattelun avulla, jossa haastateltavat valikoituivat organisaation ydintoiminnan ja sisäisten palveluiden henkilöistä. Aineiston analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava menetelmä, jossa analysoitiin aineistoa teoria- ja aineistolähtöisesti hyödyntäen teemoittelua. Analysoinnin perusteella muodostettiin kyvykkyyksien periaatteiden synteesi, joka koostui neljästä eri kyvykkyysalueesta. Jokaista kyvykkyysaluetta ohjasi oma teema ja ne sisälsivät keskeiset ratkaisut kuvauksineen. Kyvykkyysalueiksi muodostui perustehtäviä ja operatiivista toimintaa tukeva resurssien kyvykkyysalue, laadullinen kyvykkyysalue sekä ketteryyden kyvykkyysalue. Strategista näkökulmaa vastaavasti edustaa dynaamisen ohjauksen kyvykkyysalue, jonka osalta ratkaisut muodostuivat erityisen vahvasti teorian synnyttämänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sisäisten palveluiden toimintaa voidaan kohdentaa resursseista viisaasti yhdessä sopimilla, ymmärtämällä resurssien vaikuttavuudet sekä ymmärtämällä resurssit organisaatiota laajemmassa kuvassa. Toiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti vastaavasti edellyttää asiakaslupauksen muodostamista yhtenäisesti, samalla luoden toimintaedellytykset erilaisille mahdollisuuksille ja kollektiiviselle oppimiselle. Toimintaa on ohjattava dynaamisesti pyrkimällä ymmärtämään muutos ja perustelemaan se sekä vuorovaikutuksen avulla sitouttamaan organisaatio jatkuvalle muutokselle. Kyvykkyyksien osalta on erityisen tärkeä ymmärtää, että ne tarvitsevat onnistuakseen yksiköiden välistä yhteistoimintaa ja -työtä sekä ulkoisia resursseja erityisesti verkostotoiminnassa, tiedon hyödyntämisessä ja liiketoimintamalleissa.
Tietoperustan tavoitteena oli rakentaa eheä käsitys kyvykkyyksien taustateoriasta sekä siihen liittyvistä keskeisistä elementeistä ja muutoksia palvelevasta dynaamisesta näkökulmasta. Näiden lisäksi tavoitteena oli nostaa esille asiakasnäkökulmaa edellä mainittujen teorioiden osana. Tietoperusta aloitettiin resurssiperustaisen ajattelun kautta luoden ymmärrystä resurssien merkittävyydestä ja roolista osana kyvykkyyskäsitettä. Seuraavaksi käsiteltiin kyvykkyyskäsitettä organisatorisesta ja yleishyödyllisen toimijan näkökulmasta. Tämän jälkeen käytiin läpi ydinosaamisen roolia kyvykkyyksissä rajapintojen ylittämisen ja syvällistä osaamista korostavan näkökulman avulla. Lopuksi käsiteltiin vielä dynaamisten kyvykkyyksien teoria keskeisine elementteineen luoden ymmärryksen muuttuvan maailman vaatimista kyvykkyyksistä.
Empiirinen osuus toteutettiin keräämällä aineisto kahden (4.4.2022 ja 7.4.2022) fokusoidun ryhmähaastattelun avulla, jossa haastateltavat valikoituivat organisaation ydintoiminnan ja sisäisten palveluiden henkilöistä. Aineiston analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava menetelmä, jossa analysoitiin aineistoa teoria- ja aineistolähtöisesti hyödyntäen teemoittelua. Analysoinnin perusteella muodostettiin kyvykkyyksien periaatteiden synteesi, joka koostui neljästä eri kyvykkyysalueesta. Jokaista kyvykkyysaluetta ohjasi oma teema ja ne sisälsivät keskeiset ratkaisut kuvauksineen. Kyvykkyysalueiksi muodostui perustehtäviä ja operatiivista toimintaa tukeva resurssien kyvykkyysalue, laadullinen kyvykkyysalue sekä ketteryyden kyvykkyysalue. Strategista näkökulmaa vastaavasti edustaa dynaamisen ohjauksen kyvykkyysalue, jonka osalta ratkaisut muodostuivat erityisen vahvasti teorian synnyttämänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sisäisten palveluiden toimintaa voidaan kohdentaa resursseista viisaasti yhdessä sopimilla, ymmärtämällä resurssien vaikuttavuudet sekä ymmärtämällä resurssit organisaatiota laajemmassa kuvassa. Toiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti vastaavasti edellyttää asiakaslupauksen muodostamista yhtenäisesti, samalla luoden toimintaedellytykset erilaisille mahdollisuuksille ja kollektiiviselle oppimiselle. Toimintaa on ohjattava dynaamisesti pyrkimällä ymmärtämään muutos ja perustelemaan se sekä vuorovaikutuksen avulla sitouttamaan organisaatio jatkuvalle muutokselle. Kyvykkyyksien osalta on erityisen tärkeä ymmärtää, että ne tarvitsevat onnistuakseen yksiköiden välistä yhteistoimintaa ja -työtä sekä ulkoisia resursseja erityisesti verkostotoiminnassa, tiedon hyödyntämisessä ja liiketoimintamalleissa.