Taidekasvatuksen padot varhaiskasvatuksen virrassa: kasvattajien näkemyksiä taidekasvatuksen tilasta ja haasteista Hämeenlinnan varhaiskasvatuksessa
Ranta, Jaana (2022)
Ranta, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512063
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään varhaiskasvatuksessa ilmeneviin taidekaidekasvatuksen haasteisiin ja esteisiin Hämeenlinnan varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö pohjautuu Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tekemiin selvityksiin varhaiskasvatuksen tilasta, jossa huomio kiinnittyi taiteellisen ilmaisun heikkoon asemaan varhaiskasvatuksen pedagogisena osana. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki, jonka lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin paikallisen lasten ja nuorten kulttuurikeskuksen verkostoja.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa suoritettiin kysely Hämeenlinnassa toimiville kasvattajille, joissa selvitettiin taidekasvatuksen toteuttamiseen liittyviä haasteita. Näiden pohjalta tietoa syvennettiin erilaisin haastatteluin, joissa virikkeenä toimi kyselyn tuloksista valmistettu presentaatio.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kasvattajat arvostavat taidekasvatusta suuresti, mutta he kokevat arjessa monenlaisia haasteita taidekasvatuksen sujuvan toteuttamisen tiellä. Suurimmat haasteet koettiin henkilöstön koulutukseen, toimivien lapsi ryhmien muodostamiseen, tilojen käytännöllisyyteen sekä muissa resursseihin liittyvissä asioissa. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että olisi syytä nostaa yhteiseen keskusteluun, miten kukin käsittää taidekasvatuksen, mitä taidekasvatus tarkoittaa varhaiskasvatuksessa ja millaisia tavoitteita sillä on. Positiivista oli, että motivaatio ja taidekasvatuksen mahdollisuuksien hyödyntämiseen liittyvä halu nousi vastauksissa vahvasti näkyväksi.
Tuloksista saa hyvän pohjan kehittämissuunnitteluun, kun pohditaan, miten saataisiin poistettua esteitä taidekasvatuksen tieltä, jotta se mahdollistaisi mahdollisimman toimivan pedagogisen kokonaisuuden varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa suoritettiin kysely Hämeenlinnassa toimiville kasvattajille, joissa selvitettiin taidekasvatuksen toteuttamiseen liittyviä haasteita. Näiden pohjalta tietoa syvennettiin erilaisin haastatteluin, joissa virikkeenä toimi kyselyn tuloksista valmistettu presentaatio.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kasvattajat arvostavat taidekasvatusta suuresti, mutta he kokevat arjessa monenlaisia haasteita taidekasvatuksen sujuvan toteuttamisen tiellä. Suurimmat haasteet koettiin henkilöstön koulutukseen, toimivien lapsi ryhmien muodostamiseen, tilojen käytännöllisyyteen sekä muissa resursseihin liittyvissä asioissa. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että olisi syytä nostaa yhteiseen keskusteluun, miten kukin käsittää taidekasvatuksen, mitä taidekasvatus tarkoittaa varhaiskasvatuksessa ja millaisia tavoitteita sillä on. Positiivista oli, että motivaatio ja taidekasvatuksen mahdollisuuksien hyödyntämiseen liittyvä halu nousi vastauksissa vahvasti näkyväksi.
Tuloksista saa hyvän pohjan kehittämissuunnitteluun, kun pohditaan, miten saataisiin poistettua esteitä taidekasvatuksen tieltä, jotta se mahdollistaisi mahdollisimman toimivan pedagogisen kokonaisuuden varhaiskasvatukseen.