3D-pelihahmon komponentit ja työvaiheet
Autio, Roope (2022)
Autio, Roope
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411537
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella 3D-pelihahmon luomiseen liittyvät työvaiheet ja tekniikat. Työssä selvitettiin, miten näitä teknisiä ratkaisuja hyödynnetään uskottavan pelihahmon luomisessa. Työssä käytiin läpi 3D-mallinnuksen perusperiaatteita ja muita 3D-visualisoinnin käsitteitä. Pelihahmon 3D-malli tuodaan pelimoottoriin, jotta sen voi muuttaa staattisesta 3D-mallista valmiiksi pelihahmoksi. Tätä varten tutustuttiin Unity-pelimoottorin perustoiminnallisuuksiin ja syvennyttiin Unitystä löytyviin pelihahmon toimintaan liittyviin työkaluihin.
Työn toiminnallisessa osassa tehtiin kaksi esimerkkipelihahmoa alusta alkaen. Hahmojen toteutuksessa hyödynnettiin tietopohjassa esiteltyjä tekniikoita. Hahmot luotiin niin että mahdollisimman paljon niiden toiminnallisuuksista pystytään käyttämään uudelleen toisissa pelihahmoissa. Työn aikana nousi vahvasti esille se, miten paljon 3D-hahmon luomiseen tarvittavat työvaiheet ovat sidoksissa toisiinsa. Uskottavan pelihahmon luomista varten tarvitaan osaamista usealta eri alalta. Jokaisella pelihahmon tekemiseen osallistuvalla on hyvä olla ainakin perustason tietämys jokaisesta pelihahmon tekemiseen kuuluvasta työvaiheesta.
Työn toiminnallisessa osassa tehtiin kaksi esimerkkipelihahmoa alusta alkaen. Hahmojen toteutuksessa hyödynnettiin tietopohjassa esiteltyjä tekniikoita. Hahmot luotiin niin että mahdollisimman paljon niiden toiminnallisuuksista pystytään käyttämään uudelleen toisissa pelihahmoissa. Työn aikana nousi vahvasti esille se, miten paljon 3D-hahmon luomiseen tarvittavat työvaiheet ovat sidoksissa toisiinsa. Uskottavan pelihahmon luomista varten tarvitaan osaamista usealta eri alalta. Jokaisella pelihahmon tekemiseen osallistuvalla on hyvä olla ainakin perustason tietämys jokaisesta pelihahmon tekemiseen kuuluvasta työvaiheesta.