Kaupunkimarkkinointi TikTokissa
Herlin, Julianna Charlotta (2022)
Herlin, Julianna Charlotta
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411594
Tiivistelmä
TikTok on vuonna 2017 julkaistu lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu sosiaalisen median alusta, jonka suosio on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Tammikuussa 2022 TikTok oli maailmanlaajuisesti kuudenneksi käytetyin sosiaalisen median alusta ja sillä oli jopa miljardi käyttäjää. Vaikka TikTokia käyttää myös vanhemmat sukupolvet, alusta on osoittautunut erittäin menestyksekkääksi etenkin nuorempien yleisöjen, erityisesti milleniaalien ja Z-sukupolven, keskuudessa. Monet yritykset ovat myös omaksuneet TikTokin markkinointiviestinnässään. Koska kyseinen sosiaalisen median alusta näytti olevan suosittu, oli tärkeätä tutkia TikTokin potentiaalia ja käyttöä yritysten ja organisaatioiden viestinnässä. Tämän havainnoivan opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lisäselvitystä siihen, miten lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu mobiilisovellus TikTok toimii organisaatioiden viestinnässä. Tarkoituksena oli selvittää miltä kaupunkimarkkinointi näytti TikTokissa sekä kuinka kaupungit voivat käyttää kyseistä sovellusta markkinointiviestinnässään matkailun näkökulmasta. Tutkimus ankkuroitiin erityisesti hyödyttämään Porvoon kaupunkia.