Uudet verkkosivut Eriksnäsin Ratsastuskeskukselle
Söderling, Janica (2022)
Söderling, Janica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411592
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda Eriksnäsin Ratsastuskeskukselle uudet verkkosivut Eriksnäsin Ratsastuskeskukselle. Toimeksiantaja, Eriksnäsin Ratsastuskeskus, on Sipoon Eriksnäsissä sijaitseva hevostalli. Vuoden 2014 omistajamuutoksen myötä, vanhat verkkosivut siirtyivät uuden omistajan käyttöön. Vanhat sivut eivät tuo sitä lisäarvoa keskukselle, jota toteutettu remontti ja uudistukset ovat tuoneet Eriksnäsin ratsastuskeskukselle. Verkkosivut olivat jääneet ajassaan jälkeen eivätkä vastanneet sitä mielikuvaa, jota omistajat haluavat yritystoiminnallaan viestiä.
Tavoitteena oli luoda uudet verkkosivut, jotka ovat visuaalisesti modernit mutta samalla helppokäyttöiset. Toimeksiantajan toiveena oli selkeä ulkoasu sekä se, että ne mukautuvat hyvin eri laitteissa. Uusien verkkosivujen tulisi toimia paikan käyntikorttina ja ensimmäisenä informatiivisena kosketuspintana tietoa hakeville asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sitä, miksi verkkosivut ovat tärkeät yritykselle sekä mitä lisäarvoa ne tuottavat heille. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin hyvien verkkosivujen perustaa. Teoria jaettiin kolmeen päälukuun, josta ensimmäinen käsittelee verkkosivuja osana digitaalista markkinointiviestintää. Toinen luku perehtyy hyvien verkkosivujen perustaan, kun taas kolmannessa kappaleessa käsitellään verkkosivujen visuaalista ilmettä.
Tutkimuksellisessa osassa toteutettiin vertailuanalyysi Benchmarking-menetelmän avulla. Vertailun tavoitteena oli kerätä inspiraatiota sekä toimivia ominaisuuksia, joita voitiin hyödyntää Eriksnäsin Ratsastuskeskuksen verkkosivuilla. Toteutetussa vertailuanalyysissä valittiin kaksi yritystä toimialan sisältä ja yksi toimialan ulkopuolelta mahdollisimman laajan kuvan saavuttamiseksi. Myös kuluttajien mielipiteet olivat tärkeitä verkkosivuja luodessa. Tästä syystä muutamia kohderyhmään kuuluvia henkilöitä haastateltiin vertailuanalyysin ohella.
Toteutuskappaleessa käytiin läpi koko prosessi uusien verkkosivujen suunnittelusta valmiiden sivujen julkaisemiseen asti. Työn tuloksena syntyi verkkosivut, jotka ovat visuaalisesti modernit sekä tekniseltä toteutukseltaan erinomaisesti toimivat. Uudet verkkosivujen ylittivät odotukset. Sivulle saatiin tuotua lisäarvo, joka oli jäänyt puuttumaan vanhoilta sivuilta remontin ja uudistuksien jälkeen. Uudet verkkosivut luovat nyt oikean mielikuvan yritystoiminnasta nostaen samalla verkkosivut nykyaikaiselle tasolle. Tekemien testausten perusteella myös tekninen toimivuus sekä ulkoasu toimii moitteettomasti eri alustoilla. Käyttäjäkokemus on hiottu loppuun asti kohdekäyttäjien antaman palautteen perusteella.
Uudet verkkosivut löytyvät ositteesta https://eriksnasgard.com.
Opinnäytetyöprosessi alkoi helmikuussa 2022 ja valmistui toukokuussa 2022.
Tavoitteena oli luoda uudet verkkosivut, jotka ovat visuaalisesti modernit mutta samalla helppokäyttöiset. Toimeksiantajan toiveena oli selkeä ulkoasu sekä se, että ne mukautuvat hyvin eri laitteissa. Uusien verkkosivujen tulisi toimia paikan käyntikorttina ja ensimmäisenä informatiivisena kosketuspintana tietoa hakeville asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sitä, miksi verkkosivut ovat tärkeät yritykselle sekä mitä lisäarvoa ne tuottavat heille. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin hyvien verkkosivujen perustaa. Teoria jaettiin kolmeen päälukuun, josta ensimmäinen käsittelee verkkosivuja osana digitaalista markkinointiviestintää. Toinen luku perehtyy hyvien verkkosivujen perustaan, kun taas kolmannessa kappaleessa käsitellään verkkosivujen visuaalista ilmettä.
Tutkimuksellisessa osassa toteutettiin vertailuanalyysi Benchmarking-menetelmän avulla. Vertailun tavoitteena oli kerätä inspiraatiota sekä toimivia ominaisuuksia, joita voitiin hyödyntää Eriksnäsin Ratsastuskeskuksen verkkosivuilla. Toteutetussa vertailuanalyysissä valittiin kaksi yritystä toimialan sisältä ja yksi toimialan ulkopuolelta mahdollisimman laajan kuvan saavuttamiseksi. Myös kuluttajien mielipiteet olivat tärkeitä verkkosivuja luodessa. Tästä syystä muutamia kohderyhmään kuuluvia henkilöitä haastateltiin vertailuanalyysin ohella.
Toteutuskappaleessa käytiin läpi koko prosessi uusien verkkosivujen suunnittelusta valmiiden sivujen julkaisemiseen asti. Työn tuloksena syntyi verkkosivut, jotka ovat visuaalisesti modernit sekä tekniseltä toteutukseltaan erinomaisesti toimivat. Uudet verkkosivujen ylittivät odotukset. Sivulle saatiin tuotua lisäarvo, joka oli jäänyt puuttumaan vanhoilta sivuilta remontin ja uudistuksien jälkeen. Uudet verkkosivut luovat nyt oikean mielikuvan yritystoiminnasta nostaen samalla verkkosivut nykyaikaiselle tasolle. Tekemien testausten perusteella myös tekninen toimivuus sekä ulkoasu toimii moitteettomasti eri alustoilla. Käyttäjäkokemus on hiottu loppuun asti kohdekäyttäjien antaman palautteen perusteella.
Uudet verkkosivut löytyvät ositteesta https://eriksnasgard.com.
Opinnäytetyöprosessi alkoi helmikuussa 2022 ja valmistui toukokuussa 2022.