Tarinallistaminen osana yrityksen rekrytointiprosessia
Huotari, Henna (2022)
Huotari, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211099
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Call To Actionin rekrytointimarkkinointiprosessia, joka on rakennettu tarinallistamisen ympärille. Opinnäytetyöllä selvitettiin, miten tarinallisuutta hyödynnetään rekrytoinnissa, sekä millaisia hyötyjä tarinallistaminen tuo rekrytointiin. Lisäksi pyrittiin selvittämään tarinoiden voimaa ja merkitystä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin siihen, mitä rekrytointiprosessiin kuuluu ja mitä siinä olisi hyvä ottaa huomioon. Opinnäytetyössä kuvataan, miten rekrytointimarkkinointi linkittyy rekrytointiprosessiin. Lisäksi tutustuttiin siihen, mitä on tarinallistaminen, miten tarinallistetaan ja miten tarinallisuutta hyödynnetään rekrytoinnissa.
Laadullisella tutkimuksella pyrittiin löytämään vastauksia opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelu tallennettiin videona, jonka jälkeen haastattelu litteroitiin. Sen jälkeen aineistosta koottiin sellainen, että siitä pystyttiin tekemään johtopäätöksiä. Haastattelun vastaukset käytiin läpi ja niistä saadut tulokset esiteltiin teoriaan heijastaen.
Opinnäytetyö on luonut informaatiota toimeksiantaja yritykselle, sekä avannut tarinallisuuden voimaa ja merkitystä. Toimeksiantaja yrityksen rekrytointimarkkinoinnissa käytettävä tarinallistamisprosessi etenee hyvin tarinallistamisen teorian mukaisesti. Asiakasyritykselle tuotetut tarinat ja rekrytointimarkkinointikoknaisuutta varten otetut valokuvat ovat hyödynnettävissä muuhunkin, kuin rekrytointiin. Tarinat ovat vaikuttaneet asiakasyrityksen sisällä henkilöstön syvempään tutustumiseen, koko yrityksen tarinan syventymiseen, sekä olleet osasyynä siihen, että työntekijät ovat omaksuneet tarinat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Call To Actionin rekrytointimarkkinointiprosessia, joka on rakennettu tarinallistamisen ympärille. Opinnäytetyöllä selvitettiin, miten tarinallisuutta hyödynnetään rekrytoinnissa, sekä millaisia hyötyjä tarinallistaminen tuo rekrytointiin. Lisäksi pyrittiin selvittämään tarinoiden voimaa ja merkitystä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin siihen, mitä rekrytointiprosessiin kuuluu ja mitä siinä olisi hyvä ottaa huomioon. Opinnäytetyössä kuvataan, miten rekrytointimarkkinointi linkittyy rekrytointiprosessiin. Lisäksi tutustuttiin siihen, mitä on tarinallistaminen, miten tarinallistetaan ja miten tarinallisuutta hyödynnetään rekrytoinnissa.
Laadullisella tutkimuksella pyrittiin löytämään vastauksia opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelu tallennettiin videona, jonka jälkeen haastattelu litteroitiin. Sen jälkeen aineistosta koottiin sellainen, että siitä pystyttiin tekemään johtopäätöksiä. Haastattelun vastaukset käytiin läpi ja niistä saadut tulokset esiteltiin teoriaan heijastaen.
Opinnäytetyö on luonut informaatiota toimeksiantaja yritykselle, sekä avannut tarinallisuuden voimaa ja merkitystä. Toimeksiantaja yrityksen rekrytointimarkkinoinnissa käytettävä tarinallistamisprosessi etenee hyvin tarinallistamisen teorian mukaisesti. Asiakasyritykselle tuotetut tarinat ja rekrytointimarkkinointikoknaisuutta varten otetut valokuvat ovat hyödynnettävissä muuhunkin, kuin rekrytointiin. Tarinat ovat vaikuttaneet asiakasyrityksen sisällä henkilöstön syvempään tutustumiseen, koko yrityksen tarinan syventymiseen, sekä olleet osasyynä siihen, että työntekijät ovat omaksuneet tarinat.