Värderingsövningar för en stärkt klassgemenskap - Ett funktionellt verktyg till skolcoachen
CidiaAye, Chit; Matilda, Mann; Linda, Eriksson; Pamela, Westerlund (2022)
CidiaAye, Chit
Matilda, Mann
Linda, Eriksson
Pamela, Westerlund
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910582
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att undersöka om arbetet med att stärka klassgemenskapen och värderingsövningar fungerar bra ihop. Examensarbetet är ett funktionellt examensarbete som har förverkligats genom litteratursökning i kombination med att skolcoacherna på Åland testat verktyget i sitt arbete. Därefter har hela arbetsprocessens resultat utvärderats skriftligt. Som stöd för det funktionella examensarbetet har Lean start up metoden använts.
Examensarbetet är ett beställningsarbete där vi fick som uppgift att skapa ett funktionellt verktyg som kan stöda skolcoacherna i deras arbete. Hela produktionsprocessen började med att vi kontaktade fem skolcoacher och ta reda på vad de saknar för verktyg i deras arbete. Redan vid första kontakten kom det fram att skolfrånvaro är ett stort problem som skolcoacherna tacklas med och litteratursökningen visade att problemet är nationellt. Skolcoacher ska arbeta förebyggande och motiverande och därför valde vi att fokusera på att främja skolnärvaron i stället. Skolcoachernas arbetsbild är främst att handleda, stödja och finnas till för eleverna varje dag i skolan.
Resultatet bygger på tre loopar, där en vidareutveckling har gjorts vid varje loop baserat på skolcoachernas respons. Resultatet tyder på att värderingsövningar kan vara en del i processen att stärka klassgemenskap och att värderingsövningar kan stödja skolcoacherna i arbetet med att stärka klassgemenskapen.
Examensarbetet är ett beställningsarbete där vi fick som uppgift att skapa ett funktionellt verktyg som kan stöda skolcoacherna i deras arbete. Hela produktionsprocessen började med att vi kontaktade fem skolcoacher och ta reda på vad de saknar för verktyg i deras arbete. Redan vid första kontakten kom det fram att skolfrånvaro är ett stort problem som skolcoacherna tacklas med och litteratursökningen visade att problemet är nationellt. Skolcoacher ska arbeta förebyggande och motiverande och därför valde vi att fokusera på att främja skolnärvaron i stället. Skolcoachernas arbetsbild är främst att handleda, stödja och finnas till för eleverna varje dag i skolan.
Resultatet bygger på tre loopar, där en vidareutveckling har gjorts vid varje loop baserat på skolcoachernas respons. Resultatet tyder på att värderingsövningar kan vara en del i processen att stärka klassgemenskap och att värderingsövningar kan stödja skolcoacherna i arbetet med att stärka klassgemenskapen.