Kehitysvammaisen ohjaaminen vastuulliseen seksuaalisuuteen: opas asumisyksikköön
Ahola, Iida; Haataja, Pinja (2022)
Ahola, Iida
Haataja, Pinja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179894
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme kehittää kehitysvammaisen ohjaamista vastuulliseen seksuaalisuuteen. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda kehitysvammayksikön henkilökunnalle kansitettu opas avuksi seksuaalisuuden ohjaamiseen ja siitä keskustelemiseen kehitysvammaisen henkilön kanssa. Opas on tehty toimeksiantona yhteistyössä Coronaria Posion kanssa heidän kehitysvammaisten ryhmäkodin käyttöön. Tavoitteenamme oli koota tarvittavaa tietoa Coronaria Posion henkilökunnan käyttöön siitä, kuinka kehitysvammaista ohjataan vastuulliseen seksuaalisuuteen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kehitysvammaisuuden, seksuaalisuuden ja asiakasohjaamisen teoriatiedoista. Lähdeaineistona käytimme asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja ja artikkeleita aiheista. Opinnäytetyönä tehty opas on tuotettu Jämsä & Mannisen tuotekehitysprosessin viiden vaiheen mukaisesti, joita ovat kehitystarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe.
Kehitystarpeen tunnistamista varten keräsimme henkilökunnalta pohjatietoa yksikössä ilmenevistä haasteista seksuaalisuuteen liittyen. Kysely suoritettiin anonyymisti ja se oli vapaaehtoinen. Kyselyn vastausten sisältö eriteltiin luonnosteluvaiheessa. Tuloksien perusteella saimme riittävän kattavan kuvan asumisyksikössä olleista haasteista ja pystyimme sen perusteella luomaan käytännöllisen oppaan yksikköön. Viimeistelyvaiheessa palautetta pyydettiin sekä kirjallisesti että suullisesti ja oppaan ulkonäköä muokattiin yksikön toiveiden mukaiseksi.
Opas on jaettu kolmeen osaan: teoriaosioon, ohjausosioon ja materiaaliosioon. Teoriaosuus sisältää tietoa mm. seksuaalisuudesta, seksuaalioikeuksista ja seksuaalisuuden kehityksestä. Ohjausosiossa on asiat esitetty selkokielellä ja se sisältää apukysymyksiä sekä kuvia ohjaus- ja keskustelutilanteita varten. Materiaaliosiossa on kuvia ja kuvallisia ohjeita esimerkiksi yksityisyyteen ja itsetyydytykseen liittyen.
Jatkotutkimusehdotukseksi opinnäytetyölle syntyi saman kaltainen opas kehitysvammaisille lapsille ja nuorille. Tällä saataisi seksuaalikasvatuksesta osa elämää. Opasta voisi hyödyntää nuoret ja lapset itse tai heidän vanhempansa ja opettajat. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on seksuaalineuvontapalvelujen tarpeen arviointi kehitysvammaisen henkilön kohdalla. Tässä ajatuksena se, että seksuaalineuvontaa olisi yhtä lailla saatavilla kehitysvammaisille kuin muillekin kokiessaan ongelmia seksuaalisuuden saralla. This functional thesis develops the counseling of persons with intellectual disabilities towards responsible sexuality. The purpose of this thesis was to create a guide to advise people working with intellectually disabled persons about sexuality. This guide is also meant to be used for discussion about the topic of sexuality. The guide was created for and in collaboration with the personnel of a group home for the disabled. The goal was to create a guide that could be used as an aid in counseling situations on a daily basis at the group home.
The theoretical part of this thesis consists of information about intellectual disabilities, sexuality, and counseling. The information is based on literature and articles. The guide was created using a five-step process of creating a product: identification of a problem, ideation, drafting phase, creation phase and product finalization.
The guide is divided into three sections: part one consists of theory, part two of tools for counseling and part three of helpful materials. The guide includes information about sexuality, sexual rights, and sexual development. The counseling part is in plain Finnish and includes both pictures and helpful questions for discussions. The materials part has pictures and graphic instructions related to privacy and safe masturbation as well as links and helpful sources for more information.
The result of this thesis is a useful and clear guide to sexuality for the staff at the group home. In future it would be interesting to see similar guides to sexuality counselling that were made for families with intellectually disabled children.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kehitysvammaisuuden, seksuaalisuuden ja asiakasohjaamisen teoriatiedoista. Lähdeaineistona käytimme asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja ja artikkeleita aiheista. Opinnäytetyönä tehty opas on tuotettu Jämsä & Mannisen tuotekehitysprosessin viiden vaiheen mukaisesti, joita ovat kehitystarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe.
Kehitystarpeen tunnistamista varten keräsimme henkilökunnalta pohjatietoa yksikössä ilmenevistä haasteista seksuaalisuuteen liittyen. Kysely suoritettiin anonyymisti ja se oli vapaaehtoinen. Kyselyn vastausten sisältö eriteltiin luonnosteluvaiheessa. Tuloksien perusteella saimme riittävän kattavan kuvan asumisyksikössä olleista haasteista ja pystyimme sen perusteella luomaan käytännöllisen oppaan yksikköön. Viimeistelyvaiheessa palautetta pyydettiin sekä kirjallisesti että suullisesti ja oppaan ulkonäköä muokattiin yksikön toiveiden mukaiseksi.
Opas on jaettu kolmeen osaan: teoriaosioon, ohjausosioon ja materiaaliosioon. Teoriaosuus sisältää tietoa mm. seksuaalisuudesta, seksuaalioikeuksista ja seksuaalisuuden kehityksestä. Ohjausosiossa on asiat esitetty selkokielellä ja se sisältää apukysymyksiä sekä kuvia ohjaus- ja keskustelutilanteita varten. Materiaaliosiossa on kuvia ja kuvallisia ohjeita esimerkiksi yksityisyyteen ja itsetyydytykseen liittyen.
Jatkotutkimusehdotukseksi opinnäytetyölle syntyi saman kaltainen opas kehitysvammaisille lapsille ja nuorille. Tällä saataisi seksuaalikasvatuksesta osa elämää. Opasta voisi hyödyntää nuoret ja lapset itse tai heidän vanhempansa ja opettajat. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on seksuaalineuvontapalvelujen tarpeen arviointi kehitysvammaisen henkilön kohdalla. Tässä ajatuksena se, että seksuaalineuvontaa olisi yhtä lailla saatavilla kehitysvammaisille kuin muillekin kokiessaan ongelmia seksuaalisuuden saralla.
The theoretical part of this thesis consists of information about intellectual disabilities, sexuality, and counseling. The information is based on literature and articles. The guide was created using a five-step process of creating a product: identification of a problem, ideation, drafting phase, creation phase and product finalization.
The guide is divided into three sections: part one consists of theory, part two of tools for counseling and part three of helpful materials. The guide includes information about sexuality, sexual rights, and sexual development. The counseling part is in plain Finnish and includes both pictures and helpful questions for discussions. The materials part has pictures and graphic instructions related to privacy and safe masturbation as well as links and helpful sources for more information.
The result of this thesis is a useful and clear guide to sexuality for the staff at the group home. In future it would be interesting to see similar guides to sexuality counselling that were made for families with intellectually disabled children.