Fotorealistiset renderöintitekniikat peli- ja elokuvateollisuudessa
Karhulahti, Tarita (2022)
Karhulahti, Tarita
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810023
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee fotorealistisia renderöintitekniikoita peli- ja elokuvateollisuudessa. Työssä perehdytään lisäksi Unity-pelimoottorin High Definition Render Pipeline eli HDRP-renderöintitekniikkaan, joka tukee nykyaikaista fotorealistista renderöintiä peli- ja
elokuvateollisuudessa.
Työn tilaajana on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa toimiva TKI-hanke Xamk Game Studios. Kotkassa, Kouvolassa ja Mikkelissä toimivan hankkeen tavoitteena on kehittää Kymenlaaksoon ja Etelä-Savoon pelialan innovatiivinen keskittymä ja kytkeä yhteen Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun ja sidosryhmien pelialan osaamista Kotkasta, Kouvolasta ja Mikkelistä.
Kehittämistyön tavoitteena on antaa toimeksiantajalle tietoa Unity-pelimoottoriin kehitetystä HDRP-renderöintitekniikan ominaisuuksista ja sen hyödyntämisestä peli- sekä elokuvateollisuudessa. Työssä käydään läpi fotorealistisen renderöinnin teoriaa. Työn toteutuksessa käytettiin Unity-pelimoottoria sekä sille kehitettyä HDRP-renderöintitekniikkaa, joka on kehitetty juuri fotorealistiselle renderöinnille. Projektia varten ostettiin projektin grafiikat, musiikit sekä äänitehosteet Unity Asset Store -palvelusta.
Opinnäytetyö on kehittämistyö eli toiminnallinen opinnäytetyö. Se on kaksiosainen kokonaisuus, joka jakautuu toiminnalliseen osuuteen sekä kirjalliseen raportointiosuuteen. Ensimmäinen osuus on opinnäytetyön toiminnallinen
osuus, joka rakentuu projektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Toinen osuus on opinnäytetyön kirjallinen osuus, joka rakentuu opinnäyteraportista. Lähdemateriaalina on käytetty sähköistä sekä kirjallista materiaalia, jotka käsittelevät
fotorealistista renderöintiä peli- sekä elokuvateollisuudessa, Unity-pelimoottorin HDRP-renderöintitekniikkaa, HDRP-ympäristön rakentamista sekä tarinan kerrontaa.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Unity-pelimoottorilla ja siihen kehitetyllä HDRP-renderöintitekniikalla toteutettu fotorealistisen pelin tai elokuvan kohtaus. Opinnäytetyössä kuvataan fotorealistista renderöintiä ja Unity-pelimoottorille kehitettyä fotorealistista renderöintitekniikkaa peleissä sekä elokuvissa. Tulososion johtopäätöksen mukaan Unity-pelimoottorin HDRP-renderöintitekniikka soveltuu fotorealistisen grafiikan tuottamiseen niin peli- kuin elokuvateollisuudessa. Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Xamk Game Studiosin työntekijät sekä opiskelijat, joilla on mahdollista katsoa valmista projektia.
elokuvateollisuudessa.
Työn tilaajana on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa toimiva TKI-hanke Xamk Game Studios. Kotkassa, Kouvolassa ja Mikkelissä toimivan hankkeen tavoitteena on kehittää Kymenlaaksoon ja Etelä-Savoon pelialan innovatiivinen keskittymä ja kytkeä yhteen Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun ja sidosryhmien pelialan osaamista Kotkasta, Kouvolasta ja Mikkelistä.
Kehittämistyön tavoitteena on antaa toimeksiantajalle tietoa Unity-pelimoottoriin kehitetystä HDRP-renderöintitekniikan ominaisuuksista ja sen hyödyntämisestä peli- sekä elokuvateollisuudessa. Työssä käydään läpi fotorealistisen renderöinnin teoriaa. Työn toteutuksessa käytettiin Unity-pelimoottoria sekä sille kehitettyä HDRP-renderöintitekniikkaa, joka on kehitetty juuri fotorealistiselle renderöinnille. Projektia varten ostettiin projektin grafiikat, musiikit sekä äänitehosteet Unity Asset Store -palvelusta.
Opinnäytetyö on kehittämistyö eli toiminnallinen opinnäytetyö. Se on kaksiosainen kokonaisuus, joka jakautuu toiminnalliseen osuuteen sekä kirjalliseen raportointiosuuteen. Ensimmäinen osuus on opinnäytetyön toiminnallinen
osuus, joka rakentuu projektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Toinen osuus on opinnäytetyön kirjallinen osuus, joka rakentuu opinnäyteraportista. Lähdemateriaalina on käytetty sähköistä sekä kirjallista materiaalia, jotka käsittelevät
fotorealistista renderöintiä peli- sekä elokuvateollisuudessa, Unity-pelimoottorin HDRP-renderöintitekniikkaa, HDRP-ympäristön rakentamista sekä tarinan kerrontaa.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Unity-pelimoottorilla ja siihen kehitetyllä HDRP-renderöintitekniikalla toteutettu fotorealistisen pelin tai elokuvan kohtaus. Opinnäytetyössä kuvataan fotorealistista renderöintiä ja Unity-pelimoottorille kehitettyä fotorealistista renderöintitekniikkaa peleissä sekä elokuvissa. Tulososion johtopäätöksen mukaan Unity-pelimoottorin HDRP-renderöintitekniikka soveltuu fotorealistisen grafiikan tuottamiseen niin peli- kuin elokuvateollisuudessa. Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Xamk Game Studiosin työntekijät sekä opiskelijat, joilla on mahdollista katsoa valmista projektia.