Myyntikanava yhteistyön kehittäminen
Kangasniemi, Hannu (2022)
Kangasniemi, Hannu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli koota tietoa, antaa parannusehdotuksia sekä löytää kehityskohteita erään vakuutusalalla toimivan yhtiön yhden ulkoisen myyntikanavan kanssa tehtävän yhteistyön ja toiminnan tehostamiseksi. Erikoisuutena tässä myyntikanavassa on sen sisällä tapahtuva kilpailu kahden samanlaisia tuotteita tarjoavien yhtiöiden kesken.
Opinnäytetyössä haettiin teorian avulla laajempaa tietoa, kuinka myyntikanavat toimivat, miten löydetään tarvittavia kehityskohteita ja saadaan tuettua myyntikanavan kehittymistä. Opinnäytettä varten tehtiin yhden myyntikanavan aluejohtajien puolistrukturoidut haastattelut ympäri Suomen, joissa mukana oli myös heidän johtajansa. Näistä haastatteluista löydettiin aineistoanalyysin avuin kolme teemaa myyntikanavan kanssa tehtävässä yhteistyöstä, joiden avulla yhteistyöhön saadaan kohdennettua myyntiä lisääviä toimenpiteitä tulevaisuudessa.
Haastatteluiden pohjalta löydettiin teemat kehityskohteille B2B-myynnin muutoksesta tuotemyynnistä arvomyyntiin, kilpailukentällä erottautumisesta sekä yksin myynnistä tiimimyyntimalliin. Tietoa jaettiin tilaajayritykselle sen mukaan, kun sitä haastatteluista sekä teorioista saatiin ja sitä hyödynnettiin koko kirjoitusprosessin ajan yhteistyön parantamiseen. Lopuksi annettiin askelmerkit mitä tehdä yhteistyössä seuraavaksi, kuinka muuttaa organisaatioiden yhteistyömalli rusettimallista timanttimalliin, kuinka rakennetaan vaikuttava arvolupausmalli avuksi kenttätyöhön sekä suositukset ottaa ensi askeleet Account Base Marketingin hyödyntämisessä. Sitran tulevaisuustaajuus ja tulevaisuusverstaan avulla voitaisiin löytää uusia tulevaisuuden kehityskohteita yhdessä innovoiden tämä lähinnä ideaali asiakkuussegmenttien löytämiseen.
Koska tässä opinnäytteessä keskityttiin yhden tilaajan tarpeisiin ja sielläkin yhden ulkoisen myyntikanavan kehittämiseen, pitää tämän työn johtopäätösten soveltamista yleisesti tarkastella kriittisesti. Tilaajayhtiön ollessaan myös lakisääteinen toimija, on liikkumavaraa yhteistyön kehityksessä hyvin rajatusti.
Opinnäytetyössä haettiin teorian avulla laajempaa tietoa, kuinka myyntikanavat toimivat, miten löydetään tarvittavia kehityskohteita ja saadaan tuettua myyntikanavan kehittymistä. Opinnäytettä varten tehtiin yhden myyntikanavan aluejohtajien puolistrukturoidut haastattelut ympäri Suomen, joissa mukana oli myös heidän johtajansa. Näistä haastatteluista löydettiin aineistoanalyysin avuin kolme teemaa myyntikanavan kanssa tehtävässä yhteistyöstä, joiden avulla yhteistyöhön saadaan kohdennettua myyntiä lisääviä toimenpiteitä tulevaisuudessa.
Haastatteluiden pohjalta löydettiin teemat kehityskohteille B2B-myynnin muutoksesta tuotemyynnistä arvomyyntiin, kilpailukentällä erottautumisesta sekä yksin myynnistä tiimimyyntimalliin. Tietoa jaettiin tilaajayritykselle sen mukaan, kun sitä haastatteluista sekä teorioista saatiin ja sitä hyödynnettiin koko kirjoitusprosessin ajan yhteistyön parantamiseen. Lopuksi annettiin askelmerkit mitä tehdä yhteistyössä seuraavaksi, kuinka muuttaa organisaatioiden yhteistyömalli rusettimallista timanttimalliin, kuinka rakennetaan vaikuttava arvolupausmalli avuksi kenttätyöhön sekä suositukset ottaa ensi askeleet Account Base Marketingin hyödyntämisessä. Sitran tulevaisuustaajuus ja tulevaisuusverstaan avulla voitaisiin löytää uusia tulevaisuuden kehityskohteita yhdessä innovoiden tämä lähinnä ideaali asiakkuussegmenttien löytämiseen.
Koska tässä opinnäytteessä keskityttiin yhden tilaajan tarpeisiin ja sielläkin yhden ulkoisen myyntikanavan kehittämiseen, pitää tämän työn johtopäätösten soveltamista yleisesti tarkastella kriittisesti. Tilaajayhtiön ollessaan myös lakisääteinen toimija, on liikkumavaraa yhteistyön kehityksessä hyvin rajatusti.