Verkkotutkinnon kehittäminen Humakin työyhteisön kehittäjä -koulutusohjelmassa
Willemse, Mira (2022)
Willemse, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118499
Tiivistelmä
Työyhteisön kehittäjä -koulutusta ollaan uudistamassa osana koko Humakin opetussuunnitelman uudistamista. Opetussuunnitelmatyötä varten tarpeena oli selvittää miten työyhteisön kehittäjä -koulutusta tulee kehittää uusissa opetussuunnitelmissa ja verkko-opinnoiksi siirtyessä.
Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa työyhteisön kehittäjä -koulutusohjelman opetussuunnitelman ja verkko-opintojen kehittämistyön pohjaksi. Opetussuunnitelmien sisältö laaditaan yhteistyönä siten että huomioidaan lait ja asetukset. Sisällössä ja menetelmällisissä ratkaisuissa opetussuunnitelman suunnittelutyössä huomioidaan alueelliset tarpeet, henkilökunta, opiskelijat, työelämän edustajat ja muita sidosryhmiä. Tämä opinnäytetyö oli rajattu koskemaan opiskelijoiden näkökulmaa.
Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Humanistinen ammattikorkeakoulu ja työyhteisön kehittäjä -koulutusohjelma. Opinnäytetyössä avataan, mitkä lait ja asetukset määräävät ammattikorkeakoulujen tehtäviä, AMK-tutkintoon johtavaa koulutusta ja tutkinnon asemasta korkeakoulujärjestelmässä. Työyhteisön kehittäjä -koulutusohjelma avataan sanallisesti ja lukuina.
Tietoperustassa selvitin kompetenssin, opetussuunnitelman ja verkkotutkinnon käsitteitä tämän opinnäytetyön näkökulmasta. Tietoperustan kolme pääteemaa ovat osaaminen, opetussuunnitelma ja verkkotutkinto. Lisäksi avasin näiden merkitystä opiskelijan näkökulmasta, millaisia geneerisiä ja yleisiä taitoja työelämässä toimimiselle ja tutkinnon suorittamiseksi vaaditaan.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin sähköistä kyselylomaketta. Vastausten analysoinnissa käytin tilastollisia menetelmiä. Kyselytutkimuksen osallistui 33 työyhteisön kehittäjä -opiskelijaa. Opinnäytetyöni tutkimusasetelma ja menetelmä selvittivät tutkimusongelmaan ratkaisun. Selvitin, miten työyhteisön kehittäjä -koulutusta tulee kehittää uusissa opetussuunnitelmissa ja verkko-opinnoiksi siirtyessä opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella tuotin kehittämissuosituksia opetussuunnitelman kehittämistyöhön ja verkko-opintojen kehittämiseksi.
Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa työyhteisön kehittäjä -koulutusohjelman opetussuunnitelman ja verkko-opintojen kehittämistyön pohjaksi. Opetussuunnitelmien sisältö laaditaan yhteistyönä siten että huomioidaan lait ja asetukset. Sisällössä ja menetelmällisissä ratkaisuissa opetussuunnitelman suunnittelutyössä huomioidaan alueelliset tarpeet, henkilökunta, opiskelijat, työelämän edustajat ja muita sidosryhmiä. Tämä opinnäytetyö oli rajattu koskemaan opiskelijoiden näkökulmaa.
Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Humanistinen ammattikorkeakoulu ja työyhteisön kehittäjä -koulutusohjelma. Opinnäytetyössä avataan, mitkä lait ja asetukset määräävät ammattikorkeakoulujen tehtäviä, AMK-tutkintoon johtavaa koulutusta ja tutkinnon asemasta korkeakoulujärjestelmässä. Työyhteisön kehittäjä -koulutusohjelma avataan sanallisesti ja lukuina.
Tietoperustassa selvitin kompetenssin, opetussuunnitelman ja verkkotutkinnon käsitteitä tämän opinnäytetyön näkökulmasta. Tietoperustan kolme pääteemaa ovat osaaminen, opetussuunnitelma ja verkkotutkinto. Lisäksi avasin näiden merkitystä opiskelijan näkökulmasta, millaisia geneerisiä ja yleisiä taitoja työelämässä toimimiselle ja tutkinnon suorittamiseksi vaaditaan.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin sähköistä kyselylomaketta. Vastausten analysoinnissa käytin tilastollisia menetelmiä. Kyselytutkimuksen osallistui 33 työyhteisön kehittäjä -opiskelijaa. Opinnäytetyöni tutkimusasetelma ja menetelmä selvittivät tutkimusongelmaan ratkaisun. Selvitin, miten työyhteisön kehittäjä -koulutusta tulee kehittää uusissa opetussuunnitelmissa ja verkko-opinnoiksi siirtyessä opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella tuotin kehittämissuosituksia opetussuunnitelman kehittämistyöhön ja verkko-opintojen kehittämiseksi.