Laskurahoituksen uudet kanavakumppanit yritykselle
Lindroos, Emma (2022)
Lindroos, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098113
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona. Aiheena oli selvittää uusia kanavakumppaneita toimeksiantajalle. Tarkoituksena oli selvittää tutkimusmenetelmien avulla, mitä yrityksiltä vaaditaan toimeksiantajan kumppanina toimimiseen. Tavoitteena oli saada tietoon minkälaisia yrityksiä kumppaneiksi voi saada sekä onko kumppanuusyhteistyöhön halua lähteä.
Kanavakumppaneiden avulla on tarkoitus kasvattaa laskurahoituksen myyntiä ja samalla auttaa yrittäjiä liiketoimintamahdollisuuksien parantamisessa. Ennen tutkimusta teoriaosuudessa perehdyttiin laskurahoitukseen ja kanavamyyntiin syvemmin sekä luotiin esimerkkejä niiden käytännön toteuttamisesta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota täydensi kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmiksi valikoitiin teemahaastattelu sekä kysely. Haastattelu toteutettiin toimeksiantajaa haastattelemalla, jossa selvitettiin nykyistä kumppanuus tilannetta. Haastattelun pohjalta laadittiin kysely, joka lähetettiin valituille yrityksille. Yritykset valikoitiin kahdesta eri toimialasta, jotka olivat tilitoimistot sekä mainostoimistot. Kyselyn avulla selvitettiin yritysten asiakaskunnan tarvetta laskurahoitukselle sekä mielenkiintoa kanavakumppanuuteen.
Työn lopputuloksena saatiin selville, että kanavamyynti ja uusien kanavakumppanuuksien hankkiminen on vielä alussa. Kumppanuusyhteistyöhön ei kyselyn pohjalta syntynyt mielenkiintoa, vaikka laskurahoitukselle on kysyntää. Työtä voitaisiin käyttää hyödyksi toteuttamalla tutkimus uudestaan. Tutkimuksessa voitaisiin käyttää laajempaa otantaa sekä hyödyntää toista kontaktointitapaa valituille yrityksille.
Kanavakumppaneiden avulla on tarkoitus kasvattaa laskurahoituksen myyntiä ja samalla auttaa yrittäjiä liiketoimintamahdollisuuksien parantamisessa. Ennen tutkimusta teoriaosuudessa perehdyttiin laskurahoitukseen ja kanavamyyntiin syvemmin sekä luotiin esimerkkejä niiden käytännön toteuttamisesta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota täydensi kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmiksi valikoitiin teemahaastattelu sekä kysely. Haastattelu toteutettiin toimeksiantajaa haastattelemalla, jossa selvitettiin nykyistä kumppanuus tilannetta. Haastattelun pohjalta laadittiin kysely, joka lähetettiin valituille yrityksille. Yritykset valikoitiin kahdesta eri toimialasta, jotka olivat tilitoimistot sekä mainostoimistot. Kyselyn avulla selvitettiin yritysten asiakaskunnan tarvetta laskurahoitukselle sekä mielenkiintoa kanavakumppanuuteen.
Työn lopputuloksena saatiin selville, että kanavamyynti ja uusien kanavakumppanuuksien hankkiminen on vielä alussa. Kumppanuusyhteistyöhön ei kyselyn pohjalta syntynyt mielenkiintoa, vaikka laskurahoitukselle on kysyntää. Työtä voitaisiin käyttää hyödyksi toteuttamalla tutkimus uudestaan. Tutkimuksessa voitaisiin käyttää laajempaa otantaa sekä hyödyntää toista kontaktointitapaa valituille yrityksille.