Leikillä opitaan: varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia leikkipedagogiikasta
Lindblom, Johanna; Nori, Nanika (2022)
Lindblom, Johanna
Nori, Nanika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098121
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajien
näkemyksiä leikkipedagogiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siitä, kuinka leikkipedagogiikka näkyy toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä kuinka varhaiskasvatuksen oppimisympäristöllä voidaan vaikuttaa varhaiskasvatusryhmän leikkiin. Vaasan kaupunki on syksystä 2021 lähtien kehittänyt aktiivisesti varhaiskasvatuksen leikkipedagogiikkaa ja aihe opinnäytetyöllemme lähti
työelämästä Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksesta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme varhaiskasvatusta ja siellä painottuvaa pedagogiikkaa, oppimis- ja leikkiympäristöjen merkitystä sekä
leikkiä ja leikkipedagogista työskentelytapaa. Keskeisiä käsitteitä ovat leikki, leikkipedagogiikka, varhaiskasvatus ja oppimisympäristö. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Toteutimme tutkimuksen
e-kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikkiin Vaasan kaupungin suomenkielisiin päiväkoteihin. Aineistoa analysoimme SPSS-ohjelmalla sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni varhaiskasvatuksen opettajien hyödyntävän toiminnassaan aktiivisesti leikkipedagogiikkaa. Leikkipedagogiikalle ominaista leikkiympäristön muokkaamista toimintaan sopivaksi toteutui jossain määrin. Varhaiskasvatuksen opettajat osallistavat lapsia oppimisympäristön suunnitteluun ja luomiseen. Leikkipedagogiikan toimintaan varatun ajan nähtiin olevan riittävä, kun puolestaan toiminnan suunnittelun ja arvioinnin toteutumiseen varatun ajan nähtiin olevan riittämätön.
näkemyksiä leikkipedagogiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siitä, kuinka leikkipedagogiikka näkyy toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä kuinka varhaiskasvatuksen oppimisympäristöllä voidaan vaikuttaa varhaiskasvatusryhmän leikkiin. Vaasan kaupunki on syksystä 2021 lähtien kehittänyt aktiivisesti varhaiskasvatuksen leikkipedagogiikkaa ja aihe opinnäytetyöllemme lähti
työelämästä Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksesta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme varhaiskasvatusta ja siellä painottuvaa pedagogiikkaa, oppimis- ja leikkiympäristöjen merkitystä sekä
leikkiä ja leikkipedagogista työskentelytapaa. Keskeisiä käsitteitä ovat leikki, leikkipedagogiikka, varhaiskasvatus ja oppimisympäristö. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Toteutimme tutkimuksen
e-kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikkiin Vaasan kaupungin suomenkielisiin päiväkoteihin. Aineistoa analysoimme SPSS-ohjelmalla sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni varhaiskasvatuksen opettajien hyödyntävän toiminnassaan aktiivisesti leikkipedagogiikkaa. Leikkipedagogiikalle ominaista leikkiympäristön muokkaamista toimintaan sopivaksi toteutui jossain määrin. Varhaiskasvatuksen opettajat osallistavat lapsia oppimisympäristön suunnitteluun ja luomiseen. Leikkipedagogiikan toimintaan varatun ajan nähtiin olevan riittävä, kun puolestaan toiminnan suunnittelun ja arvioinnin toteutumiseen varatun ajan nähtiin olevan riittämätön.