Liikkumisesteisten matkustajien huomioiminen Oulun joukkoliikenteen runkolinjoilla : nykytilan kartoitus ja kehittämisehdotukset
Siltala, Samuli (2022)
Siltala, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097906
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun joukkoliikenteen runkolinjojen esteettömyyden nykytila. Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen. Työssä tutkittiin nykytila runkolinjojen ominaisuuksista, jotka vaikuttavat liikkumisesteisten henkilöiden matkustusmahdollisuuksiin. Tutkimus kattoi pysäkille saapumisen lähimmältä jalankulun väylältä, pysäkkialueen infran ja varusteet sekä yleisimmät liikennöivät linja-automallit.
Työ oli tarpeellinen tilaajalle, joka kaipasi yleistä tietoa hallinnoimastaan kaikille avoimen liikkumispalvelun esteettömyydestä. Empiirinen tutkimusaineisto muodustui runkolinjojen pysäkkien esteettömyyden mittaustuloksista, haastatteluista ja havainnoista. Kokemusasiantuntijan kanssa tehtiin havainnointimatkoja, joiden avulla saatiin tietoa joukkoliikennematkustamisen käytännön haasteista käytettäessä sähköpyörätuolia. Kokemusasiantuntijan, joukkoliikenteen asiakaspalvelijan ja kuljettajien näkemyksiä ja kokemuksia joukkoliikenteen esteettömyydestä saatiin avoimilla haastatteluilla.
Pysäkille saapumisen, pysäkkialueen ja linja-autokaluston esteettömyys on tärkeässä roolissa liikkumisesteisen matkustajan joukkoliikennematkan toteutumisessa. Tutkimuksessa saatujen tulosten valossa esteettömyyden taso vaihtelee runkolinjojen pysäkeillä sekä kartoitetussa linja-autokalustossa. Liikennöivällä linja-autokalustolla on heikompia esteettömyyden vaatimuksia vara-autojen kohdalla, mikä johtaa esteettömyystason vaihteluun.
Kartoitetun nykytilan ja esteettömien suunnitteluohjeiden pohjalta työssä esiteltiin joukkoliikenteen esteettömyyden kehityskohteita. Pysäkkisuunnittelun ohjeistuksia, kilpailutusasiakirjoja ja asiakkaiden tiedottamista kehitetään työstä saatavan tiedon avulla. Työssä otetaan kantaa tilaajan mahdollisesti laatimaan kuljettajakoulutukseen, joka sisältää teoriassa ja käytännössä tapahtuvaa koulutusta toimimisrajoitteisia matkustajia kohdatessa.
Lisätutkimusta aiheesta voitaisiin toteuttaa esimerkiksi koko Oulun joukkoliikenteen linjaston osalta. Lisäksi esteettömyyden nykytilan kartoituksia tulisi tehdä laajemmasta esteettömyyden kokonaisuudesta.
Työ oli tarpeellinen tilaajalle, joka kaipasi yleistä tietoa hallinnoimastaan kaikille avoimen liikkumispalvelun esteettömyydestä. Empiirinen tutkimusaineisto muodustui runkolinjojen pysäkkien esteettömyyden mittaustuloksista, haastatteluista ja havainnoista. Kokemusasiantuntijan kanssa tehtiin havainnointimatkoja, joiden avulla saatiin tietoa joukkoliikennematkustamisen käytännön haasteista käytettäessä sähköpyörätuolia. Kokemusasiantuntijan, joukkoliikenteen asiakaspalvelijan ja kuljettajien näkemyksiä ja kokemuksia joukkoliikenteen esteettömyydestä saatiin avoimilla haastatteluilla.
Pysäkille saapumisen, pysäkkialueen ja linja-autokaluston esteettömyys on tärkeässä roolissa liikkumisesteisen matkustajan joukkoliikennematkan toteutumisessa. Tutkimuksessa saatujen tulosten valossa esteettömyyden taso vaihtelee runkolinjojen pysäkeillä sekä kartoitetussa linja-autokalustossa. Liikennöivällä linja-autokalustolla on heikompia esteettömyyden vaatimuksia vara-autojen kohdalla, mikä johtaa esteettömyystason vaihteluun.
Kartoitetun nykytilan ja esteettömien suunnitteluohjeiden pohjalta työssä esiteltiin joukkoliikenteen esteettömyyden kehityskohteita. Pysäkkisuunnittelun ohjeistuksia, kilpailutusasiakirjoja ja asiakkaiden tiedottamista kehitetään työstä saatavan tiedon avulla. Työssä otetaan kantaa tilaajan mahdollisesti laatimaan kuljettajakoulutukseen, joka sisältää teoriassa ja käytännössä tapahtuvaa koulutusta toimimisrajoitteisia matkustajia kohdatessa.
Lisätutkimusta aiheesta voitaisiin toteuttaa esimerkiksi koko Oulun joukkoliikenteen linjaston osalta. Lisäksi esteettömyyden nykytilan kartoituksia tulisi tehdä laajemmasta esteettömyyden kokonaisuudesta.