Henkilöbrändin rakentaminen työnhaun tueksi
Kotilainen, Emma-Lotta (2022)
Kotilainen, Emma-Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077782
Tiivistelmä
Teknologian ja sosiaalisen median kanavien kasvu on muuttanut työnhakua. Hakijoilta odotetaan erilaisia luovia ratkaisuja, joiden avulla erottua joukosta. Perinteiset työhakemukset ovat jäämässä historiaan. Kulmakivinä nykypäivän työnhaussa on oma persoonallisuus ja taidot. Työnantajat arvottavat hakijan osaamisen ja kokemuksen työelämässä usein vain tehtyjen työvuosien perusteella. Tämän takia on tärkeää, että nuorella työnhakijalla on portfolio ja vahva henkilöbrändi, jonka avulla erottua.
Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa henkilön henkilöbrändiä ja suunnitella sekä luoda sen tueksi verkkoportfolio. Työn tietoperusta käsittelee henkilöbrändäystä, verkkoportfoliota, sosiaalista mediaa sekä työn murrosta. Teoriaosuus kertoo, miksi henkilöbrändin ja portfolion rakentaminen on tärkeää varsinkin luovalla alalla ja miten sen voi rakentaa. Osuus tukee opinnäytetyöni tavoitetta, eli portfolion rakentamista työnhaun tueksi. Lähteinä on käytetty aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön rakennus ja kirjoittaminen sijoittuivat pääsääntöisesti kevääseen 2022. Työ aloitettiin tekemällä erilaisia itsetuntemustestejä henkilön persoonasta. Tämän jälkeen luotiin kohdepersoonat, jotka vastaavat henkilön mahdollisia tulevia työnantajia. Verkkoportfolion visuaalinen ilme on rakennettu näiden persoonien mukaan.
Työ alkaa johdannolla, jonka jälkeen siirrytään tietoperustaan. Tämän jälkeen käsitellään verkkoportfolion suunnittelun ja luomisen eri vaiheet. Osio pitävät sisällään kuvakaappaukset verkkoportfoliosta. Opinnäytetyön lopussa pohditaan koko prosessia ja sen vaikutuksia tulevaisuuteen. Verkkoportfolion lopulliset sivut löytyvät osoitteesta www.emma-lottakotilainen.com
Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa henkilön henkilöbrändiä ja suunnitella sekä luoda sen tueksi verkkoportfolio. Työn tietoperusta käsittelee henkilöbrändäystä, verkkoportfoliota, sosiaalista mediaa sekä työn murrosta. Teoriaosuus kertoo, miksi henkilöbrändin ja portfolion rakentaminen on tärkeää varsinkin luovalla alalla ja miten sen voi rakentaa. Osuus tukee opinnäytetyöni tavoitetta, eli portfolion rakentamista työnhaun tueksi. Lähteinä on käytetty aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön rakennus ja kirjoittaminen sijoittuivat pääsääntöisesti kevääseen 2022. Työ aloitettiin tekemällä erilaisia itsetuntemustestejä henkilön persoonasta. Tämän jälkeen luotiin kohdepersoonat, jotka vastaavat henkilön mahdollisia tulevia työnantajia. Verkkoportfolion visuaalinen ilme on rakennettu näiden persoonien mukaan.
Työ alkaa johdannolla, jonka jälkeen siirrytään tietoperustaan. Tämän jälkeen käsitellään verkkoportfolion suunnittelun ja luomisen eri vaiheet. Osio pitävät sisällään kuvakaappaukset verkkoportfoliosta. Opinnäytetyön lopussa pohditaan koko prosessia ja sen vaikutuksia tulevaisuuteen. Verkkoportfolion lopulliset sivut löytyvät osoitteesta www.emma-lottakotilainen.com