Matkailuautoja vuokraavan yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
Hautasaari, Sari (2022)
Hautasaari, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheita ovat tilanneanalyysit, markkinointiviestinnän tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ja markkinointiviestinnän keinoja. Teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän keinoista ne, jotka ovat hyödyllisimpiä toimeksiantoyritykselle.
Toimeksiantoyrityksen markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin henkilökohtainen myyntityö, sosiaalinen media, mainonta, verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, suhdetoiminta ja myynninedistäminen. Aikataulun ja suunnittelun tueksi laadittiin markkinoinnin vuosikello, joka helpottaa markkinointiviestinnän toteutumista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheet ja markkinointiviestinnän keinoja. Teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän keinoista ne, jotka ovat hyödyllisimpiä toimeksiantoyritykselle.
Toimeksiantoyrityksen markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin henkilökohtainen myyntityö, sosiaalinen media, mainonta, verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, suhdetoiminta ja myynninedistäminen. Aikataulun ja suunnittelun tueksi laadittiin markkinoinnin vuosikello, joka helpottaa markkinointiviestinnän toteutumista.