Urheiluinnovaation markkinatutkimus ja myynnilliset johtopäätökset
Hannelin, Valtteri (2022)
Hannelin, Valtteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047199
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Management Results Consulting Oy:n kanssa. Opinnäytetyössä toteutettiin markkinatutkimus uudelle urheiluinnovaatiolle – älyurheiluharjoitusjärjestelmälle. Tutkimuksen avulla selvitettiin markkinarakoa, kohderyhmiä ja kysyntää uudelle innovaatiolle. Haluttiin myös saada selville, että mitä uudelta älyurheiluharjoitusjärjestelmältä vaaditaan. Markkinatutkimuksen tulosten perusteella oli tarkoituksena tehdä myynnillisiä johtopäätöksiä ja luoda rakennetta myyntisuunnitelmalle.
Markkinatutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksessa, jossa laadittiin kyselylomake Webropol-järjestelmällä kyselytutkimusta varten. Toimeksiantaja antoi suuntaviivat, että mitä kysymyksillä halutaan selvittää, mutta kysymysten lopulliset muodot muotoiltiin teoreettiseen viitekehykseen perustuen kohderyhmälle sopivaan muotoon. Tutkimusta jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa kuten Instagramissa ja Facebookissa sekä salibandyseura Welhojen jäsenille sähköpostilla. Tutkimukseen saatiin 110 vastaajaa ja sen perusteella pystyttiin luomaan kuvaa markkinatilanteesta, älyurheiluharjoitusjärjestelmän kysynnästä sekä siitä, mitä järjestelmältä toivotaan.
Markkinatutkimuksen tulosten perusteella kyseiselle älyurheilujärjestelmälle on kysyntää tavoitteellisesti harjoittelevien salibandypelaajien joukossa ja kiinnostusta löytyy järjestelmän tuomiin mahdollisuuksiin harjoittelussa. Vastaajat kokivat, että järjestelmä motivoisi harjoittelemaan useammin ja siitä olisi hyötyä tavoitteiden saavuttamisessa. Järjestelmän toivottiin mittaavan erityisesti nopeutta, reagointia ja lajitekniikkaa. Tärkeimpinä ominaisuuksina koettiin helppokäyttöisyys, huomaamattomuus ja luotettava data.
Markkinatutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksessa, jossa laadittiin kyselylomake Webropol-järjestelmällä kyselytutkimusta varten. Toimeksiantaja antoi suuntaviivat, että mitä kysymyksillä halutaan selvittää, mutta kysymysten lopulliset muodot muotoiltiin teoreettiseen viitekehykseen perustuen kohderyhmälle sopivaan muotoon. Tutkimusta jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa kuten Instagramissa ja Facebookissa sekä salibandyseura Welhojen jäsenille sähköpostilla. Tutkimukseen saatiin 110 vastaajaa ja sen perusteella pystyttiin luomaan kuvaa markkinatilanteesta, älyurheiluharjoitusjärjestelmän kysynnästä sekä siitä, mitä järjestelmältä toivotaan.
Markkinatutkimuksen tulosten perusteella kyseiselle älyurheilujärjestelmälle on kysyntää tavoitteellisesti harjoittelevien salibandypelaajien joukossa ja kiinnostusta löytyy järjestelmän tuomiin mahdollisuuksiin harjoittelussa. Vastaajat kokivat, että järjestelmä motivoisi harjoittelemaan useammin ja siitä olisi hyötyä tavoitteiden saavuttamisessa. Järjestelmän toivottiin mittaavan erityisesti nopeutta, reagointia ja lajitekniikkaa. Tärkeimpinä ominaisuuksina koettiin helppokäyttöisyys, huomaamattomuus ja luotettava data.