Digitaalisen markkinoinnin vuosikello Iloluontoselle
Katainen, Marjo (2022)
Katainen, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää digitaalinen markkinointisuunnitelma suunnitelmallisemmaksi ja toimivammaksi. Aiheeksi valikoitui Digitaalisen markkinoinnin vuosikello toimeksiantajan Iloluontosen toiveesta ja tarpeesta. Tarkoituksena oli luoda yritykselle selkeä työkalu digitaaliseen markkinointiin tasaamaan sesonkivaihtelua. Lisäksi työn tavoitteena oli kasvattaa yrityksen tunnettavuutta sekä saada verkkosivustolle enemmän klikkauksia ja sen myötä enemmän toteutuneita kauppoja. Työ rajattiin koskemaan hevosmatkailua, koska työstä olisi tullut laaja, jos mukaan olisi otettu toimeksiantajan kaikki palvelut.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on teoreettinen osuus sekä toiminnallinen osuus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hevosmatkailua, suomenhevosia, markkinointia sekä digitaalista markkinointia ja sen eri muotoja. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään markkinointisuunnitelman tekoa, markkinointistrategiaa ja vuosikellon suunnittelua. Konkreettisena tuotoksena valmistui digitaalisen markkinoinnin vuosikello hevosmatkailun näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin yrityksen sosiaalisen median analytiikkatyökalua, sähköpostihaastattelua sekä toimeksiantajan aiempaa markkinointistrategiaa.
Opinnäytetyön nykytila-analyysia kartoittamaan valikoitui SWOT-nelikenttäanalyysi sen yksinkertaisuuden ja helppouden vuoksi. SWOT-analyysi toteutettiin toimeksiantajan haastattelun perusteella. Työhön valittiin markkinointistrategiaksi Dave Chaffeyn kehittelemä RACE-malli, koska käytännöllinen ja toimintalähtöinen RACE-malli sopii erityisesti monikanavaiseen digitaaliseen markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun. Jäsennellyllä markkinointistrategialla saadaan suunnitelmallisempaa ja tehokkaampaa tulosta.
Työssä luotiin markkinointiviestinnälle vuosikello, jossa näkyy viikkotasolla sisältöehdotuksia eri sisältömuodoissa. Työssä otettiin huomioon eri vuodenajat, sesongit, juhlapäivät ja erilaiset teemapäivät. Vuosikello kohdennettiin yrityksen olemassa olevalle ja potentiaaliselle kohderyhmälle. Markkinointisuunnitelmassa käytettiin sisältömarkkinointia RACE-mallin mukaan.
Yritys sai selkeän ja suunnitelmallisen vuosikellon, jota toimeksiantaja alkoi hyödyntämään jo opinnäytetyön viimeistelyvaiheessa. Toimeksiantaja koki sen selkeänä työkaluna markkinoinninsuunnittelulle. The aim of the thesis was to update the digital marketing plan to be more suitable and functional. According to the request and need of the commissioner Iloluontonen an annual clock for digital marketing was chosen as a more specific topic. The goal of the thesis was to create a clear tool for the company to be used in digital marketing to smooth out seasonal fluctuations. In addition, the aim of the work was to increase the company's awareness and to get more clicks on the website and, with it, increase sales. The work was limited to horse tourism, as the work would have become extensive if all the services of the commissioner had been included.
The thesis was implemented as a functional thesis with a theoretical part and a functional part. The theoretical part of the thesis deals with equestrian tourism, Finnish horses, marketing, digital marketing, and its various forms. The functional part deals with the creation of a marketing plan, marketing strategy and annual clock planning. The annual clock for digital marketing from the perspective of horse tourism was completed as a concrete output. The data collection methods used were the company's social media analytics tool, an e-mail interview and the commissioner's previous marketing strategy.
To add to the analysis of the current state of the thesis, a four-field SWOT analysis was selected because of its simplicity and ease. The SWOT analysis was carried out on the basis of an interview with the commissioner. The RACE model developed by Dave Chaffey was chosen as the marketing strategy for the work, because the practical and action-oriented RACE model is especially suitable for multichannel digital marketing communications and its design. A structured marketing strategy will result in more systematic and effective results.
In the work, an annual clock was created for marketing communications, which includes content suggestions in different content formats on a weekly basis. Different seasons, holidays and different theme days were taken into account in the work. The annual clock was targeted at the company’s existing and potential target group. Content marketing according to the RACE model was used in the marketing plan. The company received a clear and planned annual clock, which they began to utilize already at the stage of finalizing the thesis. The commissioner considered it as a clear tool for marketing planning.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa on teoreettinen osuus sekä toiminnallinen osuus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hevosmatkailua, suomenhevosia, markkinointia sekä digitaalista markkinointia ja sen eri muotoja. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään markkinointisuunnitelman tekoa, markkinointistrategiaa ja vuosikellon suunnittelua. Konkreettisena tuotoksena valmistui digitaalisen markkinoinnin vuosikello hevosmatkailun näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin yrityksen sosiaalisen median analytiikkatyökalua, sähköpostihaastattelua sekä toimeksiantajan aiempaa markkinointistrategiaa.
Opinnäytetyön nykytila-analyysia kartoittamaan valikoitui SWOT-nelikenttäanalyysi sen yksinkertaisuuden ja helppouden vuoksi. SWOT-analyysi toteutettiin toimeksiantajan haastattelun perusteella. Työhön valittiin markkinointistrategiaksi Dave Chaffeyn kehittelemä RACE-malli, koska käytännöllinen ja toimintalähtöinen RACE-malli sopii erityisesti monikanavaiseen digitaaliseen markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun. Jäsennellyllä markkinointistrategialla saadaan suunnitelmallisempaa ja tehokkaampaa tulosta.
Työssä luotiin markkinointiviestinnälle vuosikello, jossa näkyy viikkotasolla sisältöehdotuksia eri sisältömuodoissa. Työssä otettiin huomioon eri vuodenajat, sesongit, juhlapäivät ja erilaiset teemapäivät. Vuosikello kohdennettiin yrityksen olemassa olevalle ja potentiaaliselle kohderyhmälle. Markkinointisuunnitelmassa käytettiin sisältömarkkinointia RACE-mallin mukaan.
Yritys sai selkeän ja suunnitelmallisen vuosikellon, jota toimeksiantaja alkoi hyödyntämään jo opinnäytetyön viimeistelyvaiheessa. Toimeksiantaja koki sen selkeänä työkaluna markkinoinninsuunnittelulle.
The thesis was implemented as a functional thesis with a theoretical part and a functional part. The theoretical part of the thesis deals with equestrian tourism, Finnish horses, marketing, digital marketing, and its various forms. The functional part deals with the creation of a marketing plan, marketing strategy and annual clock planning. The annual clock for digital marketing from the perspective of horse tourism was completed as a concrete output. The data collection methods used were the company's social media analytics tool, an e-mail interview and the commissioner's previous marketing strategy.
To add to the analysis of the current state of the thesis, a four-field SWOT analysis was selected because of its simplicity and ease. The SWOT analysis was carried out on the basis of an interview with the commissioner. The RACE model developed by Dave Chaffey was chosen as the marketing strategy for the work, because the practical and action-oriented RACE model is especially suitable for multichannel digital marketing communications and its design. A structured marketing strategy will result in more systematic and effective results.
In the work, an annual clock was created for marketing communications, which includes content suggestions in different content formats on a weekly basis. Different seasons, holidays and different theme days were taken into account in the work. The annual clock was targeted at the company’s existing and potential target group. Content marketing according to the RACE model was used in the marketing plan. The company received a clear and planned annual clock, which they began to utilize already at the stage of finalizing the thesis. The commissioner considered it as a clear tool for marketing planning.